#captionTHIS: aandacht voor ondertiteling
Het internet groeit. Naast alle tekstuele informatie verschijnen er steeds meer filmpjes op het wereldwijde web. Maar lang niet alle filmpjes zijn voorzien van ondertiteling en daarom niet toegankelijk. Breng ondertiteling vandaag onder de aandacht met #captionTHIS.
Als de filpmjes niet voorzien zijn van ondertiteling, dan is de informatie niet (goed) toegankelijk voor doven en slechthorenden. Dit is een probleem voor doven en slechthorenden over de hele wereld. Een voorbeeld: CNN biedt veel informatie op haar website, maar ondertitelt haar video's nooit. De Greater Los Angeles Agency on Deafness (GLAD) heeft CNN daarom voor de rechter gedaagd. En zo zijn er nog talloze andere voorbeelden te noemen.
Vandaag – 6 juni 2012 – is door het Amerikaanse Deaf Politics Blog uitgeroepen tot dé dag om aandacht te vragen voor ondertiteling. Zij roepen op om via social media ondertiteling onder de aandacht te brengen van organisaties die hun video's op dit moment nog niet ondertitelen. Dat kan met de hashtag #captionTHIS. Wordt deze hashtag vandaag trending topic?
Reacties