Brochures om toegankelijkheid ziekenhuizen te verbeteren
SIGNAAL lanceert twee documenten om de toegankelijkheid voor slechthorenden in ziekenhuizen te verbeteren: een brochure voor zorgverleners in het ziekenhuis en een folder voor slechthorende patiënten boordevol tips voor hun ziekenhuisbezoek.
Waarom een brochure?
Goede communicatie is van groot belang voor het stellen van een juiste diagnose, het informeren van de patiënt over de behandeling en de kwaliteit van het behandeltraject. Wanneer vlotte communicatie niet vanzelfsprekend is, kan dit alles in het gedrang komen.
Nederland telt maar liefst 1,5 miljoen doven en slechthorenden. De communicatie tussen zorgverleners en deze patiënten vergt aanpassingen en inspanningen van beide partijen. Dit is onontbeerlijk voor een goed verloop van de behandeling.
Een reeks van brochures
Enkele slechthorenden en artsen hebben bijgedragen aan de vervolmaking van onderstaande publicaties.
Onderstaande brochure informeert zorgverleners hoe ze efficiënt kunnen communiceren met een slechthorende patiënt. De folder bevat tips voor slechthorende patiënten voor hun ziekenhuisbezoek. De NVVS brengt zowel de brochure voor zorgverleners als de folder voor slechthorende patiënten in druk.
SIGNAAL werkt op dit moment aan de brochures voor dove patiënten.
Ziekenhuisbrochures gratis te verkrijgen
SIGNAAL biedt de brochures per pdf aan en hoopt dat ze zowel door zorgverleners als door slechthorende patiënten veel gebruikt zullen worden. Download de brochures op de website van SIGNAAL.
Wilt u als slechthorende patiënt uw ervaring met de ziekenhuisbrochures bij uw ziekenhuisbezoek met SIGNAAL delen? Gebruik dan het Meldpunt Ziekenhuizen!
Reacties