Gehoorverlies beïnvloedt schoolresultaten

24-02-2010 algemeen

Eén op de vier studenten heeft te maken met een verminderd gehoor. In de toekomst wordt verwacht dat dit cijfer alleen maar zal stijgen. Gehoorverlies heeft niet enkel een significante impact op de dagelijkse interactie met vrienden en familie, maar ook op het leerproces en de schoolopleiding. Recente studies hebben aangetoond dat zelfs kinderen met een licht gehoorverlies moeilijkheden hebben om de lessen te volgen.

Als gevolg hiervan kampen de kinderen met concentratieproblemen, halen ze minder goede resultaten en hebben ze een zwakkere vaardigheid wat betreft het spraak en taal zijn daarvan het gevolg. Het Hear the World initiatief streeft er naar om leraren, ouders en studenten beter voor te bereiden om met een mogelijk gehoorverlies om te gaan.

Gehoorverlies is één van de meest voorkomende redenen voor studenten waarom ze een jaar moeten overdoen. Volgens recente studies in de VS heeft bijna 50% van de leerlingen van 15 of ouder die een jaar moesten overdoen, gehoorverlies. Daar zijn tal van redenen voor. Twee op de 1000 baby`s worden geboren met gehoorverlies. Daarmee is gehoorverlies de meest voorkomende zintuiglijke disfunctie onder pasgeborenen. Een screening bij een pasgeborene kan echter helpen om een verminderd gehoor in een vroeg stadium te detecteren. Wanneer dit in de eerste twee jaar na de geboorte behandeld wordt, hebben deze kinderen perfect de mogelijkheden om normale spraak- en taalvaardigheden te ontwikkelen.

In onze hedendaagse, luidruchtige levensstijl wordt een groeiend aantal tieners en jongeren getroffen door gehoorverlies. “Bijna elke tiener heeft vandaag een MP3-speler en de gemiddelde leeftijd van de concertganger is continu aan het dalen. Mensen luisteren vandaag de dag letterlijk non-stop naar muziek en het geluidniveau van 100dB wordt daarbij maar al te vaak overschreden”, zegt professor Zorowka, departementshoofd van gehoor-, stem en spraakstoornissen aan de NKO universiteit van Innsbruck. “Het oor krijgt vaak niet genoeg tijd om zich te herstellen wanneer het blootgesteld is aan een hoog geluidsniveau. Daarnaast beschouwen tieners gehoorverlies als een fenomeen dat op oudere leeftijd voorkomt en beseffen ze niet dat schade aan hun gehoor onomkeerbaar is. Het is enorm belangrijk om hen daarvan bewust te maken.”

“Gehoorverlies ontwikkelt zich gradueel en wordt in een vroeg stadium vaak niet herkend door de getroffen kinderen, hun ouders of hun leraren”, legt prof. Zorowka uit. Een verminderd gehoor wordt meestal niet beschouwd als een mogelijke reden voor zwakke schoolresultaten. “ In veel gevallen wordt een gemis van concentratie en motivatie in de klas verkeerd geïnterpreteerd als een gedrags- of opvoedkundige kwestie. Speciale therapieën en hoorsystemen kunnen de getroffen kinderen helpen om de lessen gemakkelijker te volgen, hun schoolresultaten te verbeteren en hun motivatie op school te herwinnen.

“Ons doel is om het bewustzijn te activeren rond het thema gehoorverlies en het belang van een vroege preventie bij kinderen, ouders en leraren“, legt Vanessa Erhard Blattmann, verantwoordelijke directeur voor Hear the World bij Phonak uit. Volgens Erhard Blattmann zijn leraren niet altijd voldoende voorbereid om met studenten met gehoorverlies om te gaan. Ze zijn zich niet altijd bewust van de moeilijkheden waarmee kinderen met een verminderd gehoor in de klas kampen. Het gemiddelde geluidsniveau in een klas werd gemeten op 60 dB, terwijl de stem van de leraar ongeveer 65 dB is. Met zo’n sterk achtergrondlawaai is het een hele uitdaging voor studenten met gehoorverlies om de leraar te verstaan en de lessen te volgen.

Om leraren beter voor te bereiden op deze situatie en om hen te helpen om kinderen met gehoorverlies te integreren heeft de Hear the World stichting initiatieven zoals “Onderwijs voor een beter gehoor” gelanceerd. Daarnaast biedt het initiatief een bron van informatiemateriaal over het gehoor en gehoorverlies via hun website. Het materiaal is ontwikkeld om ouders en leraren te ondersteunen in het herkennen en omgaan met mogelijk gehoorverlies. Het gaat over informatie over gehoorscreening bij pasgeborenen, technologische oplossingen en integratie op school.

Bron: Lapperre.be


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.