Nieuwe software laat cochleair implantaten beter presteren
De universiteit van Tel Aviv werkt aan nieuwe technologie die grote verbeteringen zou kunnen brengen voor dragers van een Cochleair Implantaat (CI). Cochleaire Implantaten zijn electronische implantaten die geluid omzetten naar electrische pulsen. Deze pulsen stimuleren de gehoorzenuw waardoor mensen met geen of een beperkt restgehoord toch weer klanken, geluiden en spraak kunnen waarnemen.
Problematisch aan de CI is het feit dat ook achtergrondruis gehoord wordt, waardoor de CI minder effectief is op rumoerige plekken, zoals op straat, in een werkomgeving of in een café.
Professor Miriam Furst-Yust van de afdeling Electrical Engineering van de universiteit van Tel Aviv werkt echter aan nieuwe software, genaamd Clearcall, die er voor moet zorgen dat stemherkenning voor dove of slechthorende mensen met een CI met wel 50% toeneemt.
“Dove of slechthorende mensen hebben vaak moeite met het begrijpen van gesproken tekst. Hulpmiddelen zoals een CI zijn bijzonder nuttig in een stille kamer, maar zodra achtergrondgeluiden naar de voorgrond treden, worden ze een stuk minder nuttig. Ons algoritme filtert de onbelangrijke achtergrondgeluiden en zorgt er voor dat dove en slechthorende mensen hun vrienden en familie beter kunnen horen”, aldus professor Furst-Yust.
De nieuwe, gepatenteerde technologie wordt momenteel uitgewerkt om de functionaliteit van bestaande Cochleaire Implantaten en vergelijkbare hulpmiddelen te vergroten. Volgens Furst-Yust zal het toevoegen van de Clearcall software aan bestaande hulpmiddelen heel eenvoudig zijn, en vereist het alleen maar zogenaamde “add-on” software voor de bestaande apparaten.
“We hebben een wiskundig model van het menselijk oor uitgewerkt, dat laat zien hoe stemherkenning werkt. Het is ingewikkelde wiskunde, maar eenvoudig gezegd filteren we geluid voor het door de hersenen verwerkt wordt. We houden zo een deel van de informatie – de achtergrondruis – achter, waardoor het gemakkelijker wordt voor dove of slechthorende mensen om de stemmen te horen.” Clearcall werd oorspronkelijk uitgewerkt voor mobiele telefoons, maar de technologie zorgde voor vervormingen die bij horende mensen afleidend werkte. Professor Furst-Yust kwam toen op het idee de techniek toe te passen op CI en gelijke hulpmiddelen
“Mensen hebben tijd nodig om aan Clearcall te wennen, aldus de professor. “Maar mensen die al hun hele leven hulpmiddelen gebruiken, hebben doorgaans geen problemen om Clearcall optimaal te benutten. En nieuwe gebruikers kunnen met een korte introductieles geleerd worden er goed gebruikt van te maken.”
Furst-Yust zal binnenkort haar studie publiceren. Deze studie is gebaseerd op een onderoek met een groep mensen met nog 20% van hun gehoor intact. Volgens de universiteit zou de techniek binnen enkele maanden aangeboden kunnen worden, als de juiste partner gevonden wordt.
Bron: AnnieS.nl
Reacties