Hypotheekadvies in gebarentaal!
ABN AMRO stelt een deel van haar dienstverlening toegankelijk voor gebarentaalgebruikers. Vanaf 1 juni 2008 kunnen doven en slechthorenden bij de bank terecht voor adviesgesprekken over woninghypotheken in gebarentaal. De hypotheekspecialist die deze gesprekken zal voeren, is namelijk zelf doof en gebarentaalgebruiker.
Boris Pavloff, sinds 1998 werkzaam bij ABN AMRO, heeft in februari 2008 de opleiding tot Erkend Hypotheekadviseur succesvol afgerond. Met deze erkenning op zak mag Boris zelfstandig advies geven over hypotheken. Zijn ambitie is dan ook doven en slechthorenden bij hun hypotheekaanvragen te bedienen. Mede door zijn ervaringen bij het invullen van belastingaangiften van doven en slechthorenden kwam hij erachter dat men bij financiële dienstverlening liever dove medewerkers/professionals tegenover zich heeft. Hij kreeg steeds vaker ook vragen over zaken rondom het afsluiten van een hypotheek. Zodoende heeft hij binnen ABN AMRO voor dit initiatief ondersteuning gevraagd en gekregen.
“Een tolk inschakelen bij een hypotheekgesprek kan uiteraard altijd, maar dan blijf je toch afhankelijk van hun beschikbaarheid. En het blijft vaak ook niet bij één gesprek?, zegt Boris. “Het komt vaker voor dat er meer gesprekken en/of telefonische contacten nodig zijn, voordat een goed hypotheekadvies uitgebracht kan worden. Dat betekent dat de hypotheekspecialist, die ook bekend is met de Dovencultuur, altijd bereikbaar moet zijn. Zo beschik ik ook over een mobiele teksttelefoon, zodat men altijd met mij contact kan opnemen.?
De bedoeling is dat hij vanuit Amsterdam heel Nederland gaat bedienen. Maar in de komende tijd zal de markt zichtbaar moeten worden. Voor (nieuwe) hypotheekaanvragen om zich te oriënteren, of om een bestaande hypotheek over te sluiten, men kan voor al deze zaken bij Boris terecht.
In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen vindt ABN AMRO het belangrijk dat iedereen zelf zijn bankzaken kan regelen. Producten en diensten moeten eenvoudig en voor iedereen toegankelijk zijn. Wij zijn voortdurend alert op klantwensen. Daarom hebben wij regelmatig contact met organisaties voor mensen met een functiebeperking en belangenorganisaties van consumenten en midden- en kleinbedrijf. Meer info over maatschappelijk verantwoord ondernemen is te vinden op http://www.abnamro.nl/nl/overabnamro/toegankelijkheid.html
Reacties