Spelcomputer Kinect vertaalt gebarentaal
De computer gesproken tekst laten omzetten in gebarentaal? Klinkt onwerkelijk, maar het is niet ondenkbaar in de nabije toekomst. Microsoft Kinect ontwikkelt software om gesproken en getypte tekst om te zetten naar gebarentaal en andersom.
Microsoft Kinect wordt in de toekomst voor meer gebruikt dan alleen gamen. Onderzoekers van Microsoft Research Asia en the Chinese Academy of Sciences (CAS) hebben software ontwikkeld, waarbij gebarentaal via een computer omgezet kan worden naar tekst en andersom. Op die manier kunnen doven communiceren met anderen die geen gebarentaal beheersen.
Van tekst naar gebarentaal
Door het registeren van de bewegingen en gesproken woorden is de software in staat om een vertaalslag te maken. De gebarentaal wordt omgezet in tekst en de gesproken tekst wordt middels een avatar omgezet in gebarentaal. Hetzelfde geldt voor ingetypte tekst, welke wordt omgezet naar gebarentaal.
Deze ontwikkeling gaat net even verder dan de al bestaande software voor spraakherkenning.
De camera die deze bewegingen registreert wordt ook gebruikt in de spelcomputer Xbox.
Kinect
Kinect bestaat uit een camera en bijbehorende software voor de Xbox 360 waarmee de spelcomputer zonder controller is te besturen. Het is gebaseerd op een extra accessoire waarmee interactie met de Xbox 360 mogelijk is door middel van gebaren die gemaakt worden met het volledige lichaam, gesproken tekst of door voorwerpen te laten 'zien' aan de camera van het accessoire. Het doel van Kinect is een breder publiek bij de Xbox 360 te betrekken.
Het prototype is gedemonstreerd tijdens het jaarlijkse "Microsoft Research Faculty Summit's DemoFest" en wordt momenteel getest door dove en slechthorende gebruikers. Wanneer het programma beschikbaar komt op de markt is nog niet bekend.
Blog
Meer informatie over de ontwikkeling van de software vindt u op de blog van Microsoft Research.
Bron: NuTech en DutchCowboys
Reacties