NS servicezuil geschikt voor doven en slechthorenden?
De NS is benieuwd wat hun klanten vinden van de 'servicezuil' op perrons. Deze paal is bedoeld voor moment waarop reizigers een vraag hebben maar er geen NS-medewerker in de buurt is.
De zuilen zijn op NS stations en perrons te vinden. Het werkt als volgt: de klant drukt op de ‘info-knop’ en krijgt direct een medewerker van NS aan de lijn die u verder kan helpen voor vragen over bijvoorbeeld reisinformatie, informatie over een trein, of verloren of gevonden spullen.
Op de NS Servicezuil zit ook een SOS-knop. Deze is bedoeld voor noodgevallen. Wanneer iemand op deze knop drukt, krijgt hij direct contact met onze veiligheidscentrale. Deze knop kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij onveilige situaties of ongevallen.
Dit systeem is echter niet geschikt voor slechthorenden en doven. De NVVS stelt voor een zuil met een beeldscherm te plaatsen, zodat de auditieve informatie ook visueel weergegeven wordt (tekst en beeld voor spraakafzien). Daarom roept de belangenorganisatie op om bij vraag 5 van de enquete in te vullen dat de servicezuil niet geschikt is voor doven en slechthorenden.
U vindt de enquête hier.
Bron: NVVS
Reacties
Ik heb geprobeerd contact te maken via de zuil o station Hilversum. O een gegeven moment dacht ik iets te horen maar verstaan deed ik het absoluut niet met mijn CI. Gelukkig kwam een dame met fiets me te hulp. Voor mij werkt de zuil dus niet! Groet Nelly