Hoortoestellen mogen best zichtbaar zijn
Het roer moet om. Een hoortoestel zou je gewoon moeten kunnen kopen in een elektronicazaak. Dit verlaagt de drempel, aldus Joop Koopman van Route 50 Plus.
Het blijft een gevoelig onderwerp. Geen enkele babyboomer is er blij mee te ontdekken en te bekennen dat hij of zij een hoortoestel nodig heeft. En in de VS blijkt ook nog eens dat artsen hun patiënten niet optimaal van dienst zijn als het 0m het gehoor gaat: gemiddeld schaffen mensen pas een hoortoestel aan nadat zij al tien jaar last hebben van een zekere mate van gehoorverlies. En in Nederland is dat al niet anders.
Klein, maar niet succesvol
Het is de hoogste tijd, zegt Stephen Reilly, chef van VibrantNation (een website voor welgestelde, vrouwelijke babyboomers), voor vernieuwing op alle fronten: voor artsen, ontwerpers en fabrikanten van hoortoestellen én de distributie en promotie ervan. Voor de fabrikanten heeft de nadruk altijd gelegen op het zo klein en dus zo onzichtbaar mogelijk maken van hoortoestellen, zodat de drager ervan zich niet hoefde te generen. Aan research op dit vlak werden biljoenen dollars uitgegeven en veel succes is er niet geboekt: hoe klein het toestel ook is, de drempel tot aanschaf is nog even hoog.
Lees het hele artikel op de website van Route 50 Plus.
Reacties