Meldpunt klachten nieuw vergoedingssysteem hoortoestellen
Sinds 1 januari 2013 is het vergoedingssysteem voor hoortoestellen drastisch veranderd. Om in kaart te brengen wat de verbeterpunten van dit systeem zijn, heeft de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS) een meldpunt opgericht waar mensen hun klachten over het nieuwe vergoedingssysteem kunnen neerleggen.
In het nieuwe systeem moet de audicien gaan werken volgens een protocol. Ruim achthonderd hoortoestellen zijn ingedeeld in vijf categorieën passend bij de indeling van mensen met gehoorklachten in vijf groepen. Wanneer een slechthorende klant vandaag bij een audicien binnenstapt, krijgt hij meteen met deze nieuwe regels te maken.
NVVS schrijft op haar website dat ze het nieuwe systeem zeker een kans wil geven, maar het systeem ook kritisch zal volgen. Is het een verbetering ten op zichte van de voorgaande jaren of juist niet? Aan de hand van de ervaring van hoortoestelgebruikers wil NVVS een antwoord vinden op die vraag. Daarom is de vereniging op Hoorwijzer.nl een meldpunt gestart voor eventuele klachten. Hierdoor kunnen verbeterpunten gesignaleerd worden en kan het systeem aangepast worden. En het zal afhankelijk zijn van de mate waarin betrokken partijen zich flexibel en leergierig opstellen of het systeem uiteindelijk zal slagen, aldus de vereniging.
Wilt u een klacht melden over het nieuwe vergoedingssysteem? Ga naar www.hoorwijzer.nl/meldpunt.
Reacties