
Podcast ‘Net Echt’ over film CODA
In de podcast Net Echt van de Universiteit van Amsterdam (UvA) geven gasten met een wetenschappelijke achtergrond hun visie over films, series en popcultuur. Aflevering 6 gaat over de film CODA. Wat is de kracht van gebarentaal, hoe inclusief is de film eigenlijk en hoe toegankelijk is de UvA voor mensen met een beperking?
De film CODA (2021) gaat over een horend tienermeisje dat als CODA (Child Of Deaf Adults) opgroeit in een doof gezin. Haar leven staat in het teken van tolken voor haar ouders en hun vissersbedrijf. Wanneer ze tijdens zanglessen op de highschool besluit muziek te willen studeren op het conservatorium aan de andere kant van het land, moet ze een pijnlijke keuze maken. Ze volgt haar hart en kiest voor de muziek. Haar vertrek brengt veel emoties en onzekerheden met zich mee. Zowel bij het meisje dat met een schuldgevoel haar ouders achterlaat, als bij de rest van het gezin dat zonder tolk verder moet met het bedrijf in een horende wereld.
Film CODA
De eerste gast in de podcast Net Echt is antropoloog en moeder van twee dove kinderen, Anja Hiddinga. Zij werkt als docent en onderzoeker antropologie aan de UvA en doet onderzoek naar dovencultuur. Daarnaast produceert en regisseert Anja films over doofheid en gebarentaal. In de podcast is ze kritisch over de manier waarop de makers dove mensen neerzetten. Ze vindt de film stigmatiserend en het verhaal vlak. Vooral de scène waarin de dochter haar dove ouders in de slaapkamer hoort. Als het gaat om de dovencultuur en de ideeën van de buitenwereld over doven en gebarentaal, geeft de film volgens Anja wel een realistisch beeld.
Toegankelijkheid UvA
Ook Ihab Laachir is te gast. Hij heeft een visuele beperking en studeert aan de UvA. Ihab zet zich in om de UvA toegankelijker te maken voor mensen met een functiebeperking. Hij adviseert de UvA over inclusie en toegankelijkheid. Ihab heeft het begrip ’toegankelijk’ in drie categorieën verdeeld. De eerste categorie is fysieke toegankelijkheid. Hierin bekijkt hij of de toegangen tot de universiteitsgebouwen volwaardig zijn en of je binnen de UvA goed kunt navigeren, dus goed je weg kunt vinden. De tweede categorie gaat over educatieve toegankelijkheid. Hij onderzoekt of de UvA over de voorzieningen beschikt die een student nodig heeft om een studie te kunnen volgen. De laatste categorie is sociale toegankelijkheid. Hierin bekijkt hij het sociale leven van de UvA-student. Hij stelt vragen als: worden mensen met een beperking betrokken in de sociale activiteiten en hoeveel moeite moeten zijn daarvoor doen?
Beluister de podcast, met ondertiteling
Net Echt is te beluisteren via een podcast-app of via deze link. Of klik op onderstaande afbeelding.De gesprekken van de podcasts in Spotify worden vertaald naar tekst. Per spreker wordt aangegeven wie de beurt heeft, zodat je als dove of slechthorende luisteraar weet wie er spreekt. Klik in Spotify onder de afbeelding in je scherm op de lopende tekst en automatisch opent een nieuw scherm met de lopende tekst.
Andere interessante podcasts
Ben je liefhebber van podcasts over maatschappelijke onderwerpen? Luister dan ook eens naar de duizelingwekkende podcast van de Ménière Mannen. Of de podcast Held in eigen verhaal over Joyce (36) die op haar 16e het Ushersyndroom kreeg en hoe zij haar mindset veranderde. Ze geeft nu lezingen over wendbaarheid en veerkracht.