Onbeperkt Ondernemend: 5 vragen aan Marit
Onbeperkt Ondernemend gaat over mensen die zich niet laten tegenhouden. Mensen die doof of slechthorend zijn en zijn gaan ondernemen. Als zelfstandig ondernemer, zzp’er, eenmanszaak, bv, of die op een andere manier ondernemend zijn. Ze laten zich daarin niet beperken door hun doofheid of slechthorendheid. De tweede editie van deze inspirerende rubriek gaat over Marit. We geven haar een grabbelton met vragen en ze mag er zelf vijf uitkiezen.
Marit is tekstschrijver en content marketeer. Ze schrijft onder andere whitepapers en blogs voor verschillende organisaties en denkt mee over hoe zij contentmarketing kunnen inzetten om hun doelgroep te bereiken.
1. Waarom ben je ondernemer geworden?
‘Daar zijn een aantal redenen voor. Ik had een baan in loondienst als tekstschrijver bij een groot bedrijf, maar ik wilde iets anders. Onder andere omdat ik het jammer vond dat ik nooit te weten kwam wat het resultaat was van mijn teksten. Hoeveel bezoekers en nieuwe klanten had mijn websitetekst opgeleverd? Geen idee.
Dus ik zocht naar vacatures. Maar er was niets wat echt goed paste bij wat ik wilde en waar ik goed in was. Ook had ik het idee dat ik soms werd afgewezen omdat ik slechthorend was. Dat zeiden ze nooit direct, maar ik voelde wel dat ze twijfelden hoe de communicatie zou verlopen. Dus toen dacht ik: ik ga mijn eigen baan bedenken! Ik ga doen waar ik goed in ben, en waar ik niet zo goed in ben, besteed ik uit of doe ik niet.
Ik werk nu vooral samen met wat kleinere bedrijven. Nu zie ik beter wat de resultaten zijn van wat ik doe. En zo kan ik mezelf ook steeds blijven verbeteren. Ik vind het ook heel fijn dat ik de vrijheid heb om mijn leven zelf in te richten. Ik merk hoe belangrijk dat is als je niet goed hoort. Nu ik elke dag thuis werk, voel ik dat ik veel meer energie heb dan toen ik dagelijks naar kantoor ging. Ik kan zelf bepalen wanneer ik wat doe. En dat ik maximaal drie meetings per dag doe, met een pauze ertussen. Die meetings doe ik zo veel mogelijk online.
Ik ben ook veel minder onzeker over mijn gehoor dan toen ik in loondienst werkte. Ik was bang dat een leidinggevende mijn slechthorendheid als een obstakel zou zien. Als eigen baas kan ik zeggen ‘dit is mijn bedrijf en dit zijn mijn regels’, bijvoorbeeld dat ik wil videobellen. Daar heeft nog nooit iemand moeilijk over gedaan. Het is gewoon iets wat je erbij krijgt als je voor mij kiest. En als er toch iets is wat minder handig is, zoeken we daar een oplossing voor. Wel kies ik er bewust voor om niet op mijn website te zetten dat ik slechthorend ben. Mensen maken zich er toch een voorstelling van en ik wil niet dat ik klanten misloop, omdat ze denken dat ze niet goed met mij kunnen communiceren. In een Zoom-gesprek kan ik ze laten ervaren dat de communicatie prima gaat.’
2. Waar loop je tegenaan als slechthorende ondernemer?
‘Eigenlijk ervaar ik maar weinig beperkingen. Zeker niet met de digitale middelen van tegenwoordig. Ik doe interviews bijvoorbeeld liever via videobellen dan op locatie. Dat heeft twee redenen. Bij videobellen komt het geluid rechtstreeks op mijn CI binnen. Zeker een gesprek met meerdere mensen kan ik dan veel beter volgen. En ik woon op het platteland, dus ik moet echt lang reizen, dat is helemaal niet duurzaam.
Gelukkig is videobellen inmiddels ook normaal voor heel veel mensen, dankzij het vele thuiswerken van de afgelopen tijd. Mensen die een afspraak met mij hebben, krijgen vooraf een mail met de vraag of ze oortjes willen in doen en niet met hun rug naar een raam willen gaan zitten. In het gesprek vertel ik dan altijd dat ik niet goed hoor. En ik leg uit waarom het zo belangrijk is dat mensen oortjes gebruiken en dat hun gezicht goed te zien is.’
3. Wat vind je van de tolkvoorziening voor ondernemers?
‘Toen ik ondernemer werd heb ik meteen een tolkvoorziening aangevraagd. Maar ik weet eigenlijk niet hoe het precies zit met tolkuren voor ondernemers. Ik heb namelijk nog nooit bericht gehad dat mijn uren op waren, want ik zet niet zo vaak een schrijftolk in. Vroeger nam ik wel vaker een schrijftolk mee. Bijvoorbeeld als ik voor mijn werk naar een evenement ging.
Een voordeel is dat je opvalt als je een tolk bij je hebt. Mensen zijn vaak nieuwsgierig. Misschien denken ze ‘dat is die dove’, maar dat maakt niet uit. Ze onthouden me wel!
Ik merk wel dat ik op tijd een tolkaanvraag moet doen als ik een tolk wil. Ik heb een aantal vaste tolken over wie ik heel tevreden ben, dus die heb ik het liefst. Bij een belangrijk overleg wil ik geen risico’s lopen dat de kwaliteit niet goed is.’
4. Zijn er ook voordelen aan slechthorend zijn als ondernemer?
‘Als ik een schrijftolk inzet, heb ik daarna op papier staan wat de anderen hebben gezegd. Dat is best handig, want dan hoef ik niet zoveel te onthouden of aantekeningen te maken! Toen ik nog in loondienst werkte, waren collega’s daar wel eens jaloers op, haha. Een ander voordeel is misschien dat ik me goed kan afsluiten voor omgevingsgeluid. Misschien lever ik wel beter werk, omdat ik minder snel afgeleid word!’
5. Heb je een tip voor andere dove of slechthorende ondernemers?
‘Mijn belangrijkste tip: probeer niet te verhullen dat je niet goed hoort. Mensen merken het toch wel. En je krijgt vaak een soort gunfactor omdat je open bent over jezelf. Ik was laatst bij een netwerkevenement. Onverwachts moesten we iets in groepjes doen, en ik had dus geen schrijftolk mee. Toen heb ik tegen de mensen in mijn groepje gezegd dat ik altijd probeer mee te doen, maar dat communiceren in een groepje lastig is voor mij. Ik wil niet dat mensen denken dat ik niets wil bijdragen. En als je maar vaak genoeg zegt dat je slechthorend bent, wordt het vanzelf minder moeilijk.
Zet voor jezelf ook op een rij wat je nodig hebt om je bedrijf zo goed mogelijk te runnen. Jouw bedrijf, jouw regels. En geef dat aan bij je klanten. Rekening houden met je klanten is belangrijk, maar vergeet vooral jezelf niet!’
Marit is een fictieve naam. Er wordt vaak op haar naam gegoogeld en Marit wil vooral gevonden worden op haar diensten en liever niet meteen op dit artikel. Haar echte gegevens zijn bekend bij de redactie.
Ken jij iemand die onbeperkt ondernemend is? Of ben je zelf een ondernemend iemand die zich nergens door laat tegenhouden? En vind je het leuk om je te laten interviewen? Stuur een mailtje naar redactie@doof.nl!
Reacties