Column: Audicien op afstand?
Vrij snel na de intrede van het coronavirus werd het beroep audicien ingedeeld in de cruciale en vitale beroepen. Maar hoe is het voor een audicien om anderhalve meter afstand te moeten houden? Erik Battem, audicien bij Makker Hoortoestellen in Utrecht, vertelt erover in deze column.
Gisteren ging ik op bezoek bij de oma van mijn vriendin, in een verzorgingscentrum. Daar was alles prima geregeld. Een klein kamertje met een groot glazen scherm en een microfooninstallatie om elkaar goed te verstaan. Echter, oma ziet zeer slecht en daardoor is ze nog meer aangewezen op haar gehoor. En ja, ze hoort ook zeer slecht. Ik merkte dat oma zeer weinig van het gesprek meekreeg. Ik voelde mij heel naar, want ik merkte dat er iets mis was met haar hoortoestellen. Ze zat op anderhalve meter afstand, met een glazen wand ertussen en ik, audicien, kon niks aan haar hoortoestellen doen. De communicatie met ons, de rest van de familie en de verzorging gaat zeer slecht. Langzaam praten en iets beter articuleren is op dit moment alles wat wij kunnen doen.
In zo’n situatie merk je pas hoe belangrijk het gehoor is. Mensen raken nog sneller in een sociaal isolement en gaan zich daardoor minder prettig voelen. Dat kan zorgen voor psychische- en lichamelijke klachten. Men kan minder goed van het nieuws op de hoogte blijven, waardoor er veel misverstanden kunnen ontstaan. Het meest frustrerende is dat ik onze oma, vanwege de quarantaine, niet direct kan helpen. Wellicht is het probleem met haar hoortoestellen eenvoudig op te lossen. Hier blijkt maar weer hoe belangrijk mijn vak is.
Ik vind het als audicien heel erg belangrijk om, ook in deze moeilijke tijden, zo veel mogelijk beschikbaar te zijn voor slechthorenden. Mensen zijn wat huiverig om naar ons toe te komen, maar weten ons uiteindelijk toch te vinden als de nood aan de man is. Ook wij zijn in deze periode op zoek naar mogelijkheden om onze klanten goed te helpen en een zo’n goed mogelijke service te kunnen verlenen. Zo is onze vestiging nog steeds zes dagen per week geopend van ’s ochtends tot laat in de middag.
Het aanpassen en instellen van een nieuw hoortoestel – of het afstellen van een bestaand toestel – op afstand behoort sinds kort tot één van de mogelijkheden. Via de smartphone of tablet van de klant maken we verbinding met het hoortoestel vanuit zijn vertrouwde omgeving. Klanten bestellen hun batterijen en accessoires in deze tijd ook steeds vaker telefonisch. In de winkel maken wij voor iedereen een aparte afspraak en zorgen we dat we de anderhalve meter aanhouden. Er zijn desinfectiemiddelen en er is handgel beschikbaar. Op de bureaus en de balie staan grote schermen en als wij in de buurt van onze klanten moeten komen dragen wij handschoenen, mondkapjes en een bril! We zijn zelfs bereikbaar als mensen gewoon behoefte hebben aan een praatje.
Toch hoop ik dat de maatregelen snel (maar verantwoord) versoepeld zullen worden. Dan kan ik oma namelijk ook weer aan een beter gehoor helpen.
Erik Battem
Audicien Makker Hoortoestellen Utrecht
Reacties
U hebt toch wel het verzorgingsbedrijf erop geattendeerd dat haar gehoortoestellen niet meer goed ingesteld zijn? Kunt u geen afspraak maken met een van de verzorgenden erbij, die alles probeert door te geven en af en toe de apparaten voor de deur van uw kant legt? Ja, dat is omslachtiger, maar voor gehandicapten is het leven nu eenmaal omslachtiger.