Scholen houden te weinig rekening met dove/ slechthorende leerlingen

03-10-2022 kinderen , onderzoek & wetenschap

Het College voor de Rechten van de Mens zegt dat veel scholen niet genoeg rekening houden met dove en slechthorende leerlingen. Hierdoor moeten de leerlingen onder hun niveau werken en wisselen zij vaak tussen scholen. Dit heeft een negatief effect op hun ontwikkeling. Dit blijkt uit het onderzoek van het College.

Het College voor de Rechten van de Mens deed onderzoek naar het onderwijs voor dove en slechthorende kinderen. Tijdens dit onderzoek werd aan de leerlingen gevraagd wat zij vonden van het basisonderwijs of het voortgezet onderwijs. Veel kinderen zeiden dat ze werken onder hun niveau of te weinig ondersteuning krijgen. Hierdoor wisselen ze vaker dan nodig van school. Daarnaast zijn sommige leerlingen geweigerd door scholen zónder dat de scholen hebben onderzocht welke aanpassingen zij zouden kunnen doen. Ten slotte voelen sommige leerlingen zich eenzaam en vermoeid. En denken ze dat ze niet begrepen worden door hun leraren en andere studenten.

Conclusie

Het College doet adviseert de overheid en onderwijsinstellingen. Het College vraagt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de uitkomst van dit onderzoek mee te nemen in de routekaart naar inclusief onderwijs. Tot slot heeft het College tips verzameld voor leraren met een dove of slechthorende leerling in de klas.

Het hele artikel kun je lezen op mensenrechten.nl.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.