Gezocht: Leerlingen met gehoorbeperking of TOS voor leesonderzoek
Tegenwoordig kun je er nauwelijks nog omheen: het wereldwijde web. Als scholier wordt er dan ook vaak van je verwacht dat je voor schoolopdrachten informatie opzoekt op internet. Maar hoe gaat dit als je door een gehoorbeperking of taalontwikkelingsstoornis moeite hebt met de taal?
Helen Blom is onderzoekster aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij doet met haar team onderzoek naar het leesbegrip van internetteksten. Voor dit onderzoek zoekt Helen leerlingen die het leuk vinden om hieraan mee willen doen, dus:
- Ben jij tussen de 12 en 14 jaar oud?
- Ben jij doof of slechthorend, of heb je een taalontwikkelingsstoornis (TOS)?
- Zit jij op een reguliere school?
- En heb jij geen andere problemen met leren of lezen?
Dan kun je je aanmelden voor jouw bijdrage aan het onderzoek door te mailen naar Helen: h.blom@pwo.ru.nl. Meedoen kan tot juli 2017. Je hebt hiervoor wel toestemming nodig van jouw ouders.
Internetteksten
In teksten op internet staan vaak linkjes. Als je op een link klikt, kun je verder gaan naar andere delen van de tekst. Deze links kunnen het begrijpen van een tekst moeilijker maken.
Eerder is onderzoek gedaan naar het lezen van gewone teksten. Daaruit bleek dat leerlingen met een gehoorbeperking en leerlingen die moeite hebben met taal dit soms lastiger vinden dan horende leerlingen zonder taalproblemen. Over hoe deze leerlingen internetteksten lezen en begrijpen is echter nog maar weinig bekend. Door dit te onderzoeken, hoopt Helen leerlingen met een gehoorbeperking of TOS te kunnen helpen bij het lezen van internetteksten. Bijvoorbeeld door de teksten aan te passen of door hen een andere manier van lezen aan te leren.
Het leesonderzoek
Als je meedoet aan het onderzoek dan komt Helen twee keer bij jouw thuis of op jouw school. Zij geeft jou dan eerst een les over mindmaps. Een mindmap is een web van woorden, dat gebruikt wordt tijdens het lezen. Daarna doe je taken die te maken hebben met taal en lezen. En lees je twee gewone teksten en twee internetteksten. Bij elke tekst maak je dan vragen over de tekst, en een mindmap. Beide afspraken duren elk maximaal een uur.
Dit artikel is gebaseerd op een bericht van Stichting Hoormij.
Reacties