Open Up
Sommige mensen willen er niet al teveel aandacht aan geven dat ze slecht horen. Anderen juist wel. Omdat ze zich in het verkeer veiliger voelen bijvoorbeeld, of omdat ze het fijn vinden als anderen weten dat ze slechthorend zijn. Ze dragen een speciaal fietsbordje, een mondkapje met een opvallende tekst of button waardoor mensen rekening met ze kunnen houden. Laat jij jouw gehoorbeperking ook zien?
Openheid doet ons denken aan de slogan van het Eurovisie Songfestival, Open Up, again. Volgende week gaat dit muzikale festival beginnen in Rotterdam! Heb jij een ticket bemachtigd in het speciale deel van Ahoy voor doven en slechthorenden? Of kijk je vanaf de bank thuis met ondertiteling en signdancers die de liedjes vertalen in gebarentaal?
Ook de terrassen en winkels zijn weer open gegaan. Ben jij al geweest? Dan heb je ongetwijfeld ook weleens moeite met het verstaan van personeel doordat iedereen nog altijd mondkapjes draagt. Hoe ga jij daarmee om? We hebben een aantal tips in communicatie en ook daarbij geldt: zorg dat je open bent en laat zien wat je nodig hebt.
Veel leesplezier!
Redactie Doof
|