Schoonenberg wil dat mensen vanaf 50 jaar regelmatig hun gehoor laten testen
Uit een nieuw onderzoek blijkt dat behandeling van gehoorverlies kan voorkomen dat je denkvermogen minder goed wordt. Daarom moedigt audicien en hoorwinkel Schoonenberg Hoorsupport mensen ouder dan 50 jaar aan regelmatig hun gehoor te laten testen.
‘Gemiddeld wachten mensen heel lang om gehoorproblemen te behandelen, soms wel zeven jaar,’ zegt Conny Polleunis, hoofd audiologie van Schoonenberg HoorSupport. ‘Veel mensen weten niet dat je door het behandelen van gehoorverlies beter verstaat én voorkomt dat je cognitief achteruitgaat. Bovendien leidt gehoorverlies tot een grotere kans op vallen, veel alleen zijn en burn-out-achtige klachten. Daarom vinden wij dat mensen vanaf 50 jaar regelmatig hun gehoor moeten laten checken.’
Nieuw onderzoek
Voor het eerst is er langdurig onderzoek gedaan naar achteruitgang in het denkvermogen bij oudere mensen met een verhoogd risico hierop. Het onderzoek duurde drie jaar. Eén groep kreeg gehoorapparaten en begeleiding. De andere groep sprak met een gezondheidsvoorlichter. De eerste groep had de beste resultaten. Hun denkvermogen verminderde 48% langzamer dan normaal!
Naast gehoorapparaat ook begeleiding
‘Met alleen een gehoorapparaat ben je er nog niet,’ zegt Conny van Schoonenberg Hoorsupport. ‘Mensen hebben begeleiding nodig om te wennen en om hoorproblemen op te lossen. Maar het begint wat ons betreft met jaarlijks testen. Want dan kunnen we op tijd helpen en eventuele cognitieve achteruitgang remmen. Wat ons betreft wordt je gehoor testen net zo gewoon als een bezoek aan de tandarts of je bloeddruk en cholesterol meten bij de huisarts.’
Reacties
#1
Het begint met jaarlijks testen op verstáán, dus op de oude manier testen, toen het ene onderdeel met behulp van toontjes testte welke geluidsfrequenties je kon horen bij grote inspanning en het tweede deel wat je bij grote inspanning onder gunstige omstandigheden verstónd. Verstaan is totaal niet hoofdzakelijk de klinkers goed gokken, het is via de medeklinkers om de klinkers heen raden (raden is wat anders dan gokken) wat er gezegd zal zijn. De klinkers geven vooral emoties, zoals “twasaaaaaaaai” en medeklinkers informatie (vandaar die woordjes als pan man dan, dam). Dus mensen die geen bal meer verstaan maar wel alle klinkers blijkbaar goed opvingen, worden weggestuurd met de medeling dat ze een 100% goede luistertestuitslag hebben en dus niet slechthorend zijn. Natuurlijk komen ze woest en/of gedeprimeerd thuis na deze grove leugen. De meesten komen immers pas testen als ze er niet meer onderuit kunnen dat ze slechthorend zijn.
/1
#2
De reden dat de oude methode vervangen is door de huidige idiote (ergens eind jaren 70 of begin jaren 90) zal een geniepige bezuinigingsmethode zijn en elk jaar opnieuw komen testen zal de ten onrechte weggestuurde mensen geen bal helpen. Maar het spreekt vanzelf dat ze het volgende jaar niet present zullen zijn, omdat ze al weten wat de uitslag zal zijn.
/2
Was nog wat vergeten.
#1 Het toontjesaudiogram deugt ook niet.
De keren dat ik aangaf niets te horen, maar wel het geluidsgeweld dat m’n hoofd in gestuurd werd te voelen, werd er iets ingevuld voor het audiogram waar dus niets ingevuld had moeten worden.
/1
#2 Gelukkig kwam de tester al zelf op het idee dat het geen zin had om het woordaudigram nog te gaan doen. Hoefde het dus niet zelf aan te kaarten.
/2
O, aanvulling: heb het hier over het laatste audiogram, terwijl ik al niets meer kon horen… Zou moeten van de verzekeraar. De KNO-arts was kwaad toen hij het maar voor de helft ingevoerde formulier zag. Tja, dat blanco halve vel gaf wel goed weer wat ik had kunnen verstaan als ik had toegestemd met nóg een keer het keiharde geluidsgeweld in m’n al geteisterde hoofd. Ik heb het formulier ingestuurd en geen bezwaren gekregen. De aangevraagde voorziening werd zonder problemen toegekend. Natuurlijk hebben ze al een dossier met audiogrammen om mee te vergelijken. Dit was verspilling van veel geld (KNO-arts, audiometrist? hoe heet degene die de geluidsmetingen doet?, kantoorpersoneel), tijd (wachtlijst KNO, mijn tijd, formulier instuur- en verwerkingstijd) en energie (poos uitgeschakeld zijn door dat geluidsgeweld).