Zorginstellingen online slecht toegankelijk voor doven en slechthorenden
Precies een jaar geleden werd per wet vastgelegd dat organisaties verplicht zijn om hun websites toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Nu blijkt dat het grootste deel van de websites van zorginstellingen nog altijd slecht te gebruiken is voor onder andere doven en slechthorenden.
Weinig veranderd
Veel websites van ziekenhuizen, huisartsen en andere zorgaanbieders zijn nog altijd slecht te gebruiken voor blinden, slechtzienden, slechthorenden en doven. Technische zijn er mogelijkheden om de obstakels weg te nemen, maar in de praktijk gebeurt dat dus nauwelijks, zo blijkt uit onderzoek van de Stichting Accessibility. Een jaar na invoering van de wet is er nauwelijks iets veranderd. Bij veel zorginstellingen blijkt het zelfs niet op de agenda te staan.
Ondertiteling
Voor doven en slechthorenden zou al veel verbetering mogelijk zijn door het toevoegen van ondertiteling bij filmpjes en animaties. Een relatief eenvoudige aanpassingen. Hoewel het maatschappelijk gestimuleerd wordt dat patiënten steeds meer hun eigen zorg digitaal regelen, blijkt dat voor de 300.000 blinden en slechtzienden en de 1,3 miljoen doven en slechthorenden die Nederland telt, nog erg lastig.
De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen laat weten dat ziekenhuizen niet stilzitten. ‘Meerdere ziekenhuizen zijn ermee bezig’, zegt een woordvoerster in een artikel op NOS.nl. ‘Achter de schermen gebeurt van alles.’ Zo is het VieCurie-ziekenhuis al vergevorderd, maar zijn ook onder andere de Isala ziekenhuisgroep en het Westfriesgasthuis in Hoorn bezig met het beter toegankelijk maken van hun websites.
Bron: www.nos.nl
Reacties
Ach ja, het UMC dat zo graag doet alsof je de enige dove/slechthorende ter wereld bent. En hun patiëntenportaal dat voor interactie alleen toegankelijk is met de SMS-code die je per iPod krijgt. Geen iPod = geen toegang. Smartphone = geen iPod = geen toegang. Ze kwamen er bij de tewaterlating (vermoedelijk toch echt wel eerder) achter dat er dus veel mensen geen toegang krijgen. Oplossing gezocht: ze doen nu een proef met iets anders. Dat bleek inloggen in een database te zijn. Database, alleen kijken dus geen interactie. En dat terwijl ze het patiëntenportaal juist zo geroemd hebben omdat je dan vanuit thuis communicaren kan, niet onnodig naar het ziekenhuis toe hoeft te reizen.
Huisartsenpraktijk: had me gebeld en ik had zelf niet opgenomen, dus het was mijn eigen schuld dat ik van niets wist. Huisartsen laten wel vaker zien niet al te veel in huis te hebben: verbaasd zijn dat je doof en slechthorend als twee afzonderlijke begrippen hanteert, hoezo dat? Tja, hoezo?
Maar bemoeilijkte toegankelijkheid is dus niet speciaal voor doven/slechthorenden en overige gehandicpten uitgevonden. Het is voor iedereen die niet in de grote massa blijkt te zitten.
Daarnaast zou ook naar de nieuwsmedia actief gekeken worden, inkcl naar doof.nl. .
Waarom niet veel meer gebruik van de chatfuncties? Bij grote commercieele bedrijven kan dat vaak wel.
Bij ziekenhuizen moet het vaak telefonisch, wat weer erg problematisch is voor veel slechthorenden. Ook grote leveranciers van hulpmiddelen zoals Phonak zouden een betere klantenservice hebben wanneer er via een chatfunctie gecommuniceerd kan worden.
Het klopt, dat het moeilijk is om contact met het ziekenhuis te krijgen. Vandaag werd ik 4 keer gebeld door het ziekenhuis op mijn mobiele telefoon. (ik had de telefoonnummer van mijn mobiele telefoon doorgegeven voor de code, dat is dus nodig), Maar ze hebben niet door, dat het niet kan om mij op te bellen. Omdat er geen horenden meer in ons huis wonen, heb ik mijn zoon gevraagd op zijn werk om naar het ziekenhuis te bellen. Ik kon zien, dat de telefoonnummer van het ziekenhuis was. Maar omdat het bijna 17.00 uur is, zal mijn zoon morgenochtend bellen.
Twee weken geleden werd ik ook al gebeld door het ziekenhuis en ook doorgegeven aan mijn andere zoon en het blijkt, dat ze mij graag eerder op de afspraak wilde. Dus…..Erg lastig!!!
Ach, wat is het toch simpel als ziekenhuizen en alle zorginstellingen gewoon een emailadres beschikbaar zouden stellen, zoals ook mijnhuisarts doet. Dan zijn mensen die geen telefoongesprekken kunnen verstaan deze instellingen zeer dankbaar.
En wat zou het (relatief) comfortabel zijn, als al die beschikbaar gestelde e-mailadressen daadwerkelijk als inbakje gezien & behandeld werden. Bij het UMC/Utrecht weten ze op de administratie echt niet wat ze aanmoeten met een e-mail t.a.v. je behandelaar. En dan bestaat hun oplossing uit helemaal niets doen. Ik heb dus al jaren de gewoonte om iemand te vragen voor met te bellen met de vraag om de inkomende post te lezen EN te beantwoorden.
Waarom gaan instanties als doof.nl niet zelf naar diverse beroepsleidingen? Iemand zei me: “we sturen wel informatie, maar ze reageren niet”. Natuurlijk niet, ze zullen zovéél folders krijgen. Je moet er zelf naartoe gaan met een goed verhaal en zorgen dat je ieder jaar in dezelfde klas (dus bijvoorbeeld altijd 1e- of 2e-jaars) een lesuur mag vullen en regel dat je adres in hun gepubliceerde adressenlinklijst staat.
Kom dan niet aan met dooddoeners die alle doven/slechthorenden over één kam scheren. En al helemaal niet verontwaardigd zijn dat mensen het woord gehandicapt gebruiken of domme dingen denken. Dat is gewoon een menselijke reactie van die anderen en zelf doe je dat ook jegens zoveel andere personen en zaken. Ik heb ooit tijdens een sociaal kwartiertje geleerd dat dove mensen automatisch beter zien en blinde mensen vanzelf beter horen. Dus was er eigenlijk niets aan de hand… Niet dat het van zien bekende dove meisje een niets-aan-de-handindruk maakte, maar vroeger hadden de onderwijzers gezag en werd zelf nadenken & doorvragen niet aangemoedigd.
Aan doof.nl: waarom is het reacties-linkje niet automatisch aangevinkt zoals het e-mailadres onthouden wel alvastaangevinkt is?
Beste SC, bedankt voor uw reactie. Beide vakjes zijn niet aangevinkt, tenzij u dit bij een eerder reactie al heeft gedaan.
Nog een vraagje: er zijn twee layouts en ik heb geen idee hoe je bij de gewenste kan komen.
De ene is een tegelplateau met onderwerpen en het andere heeft linksboven een indexkolommetje en rechts een brede telstcolumn.
En er stond geen vinkje in Houd mij op de hoogte.
Het is wel handig om je ook op de hoogte te kunnen laten houden als je zelf niets schrijft, maar als het vinkjessysteem niet goed werkt, heb je er niet zoveel aan.