Koptelefoons met ‘noise cancelling’ gevaarlijk in het verkeer
Sinds 1 juli is appen op de fiets verboden. Doe je dit toch, dan kan dit worden bestraft met een boete van 95 euro. Met een koptelefoon luisteren naar muziek op de fiets blijft wel toegestaan, maar uit het promotie-onderzoek van Agnieszka Stelling blijkt dat ook dit een negatieve invloed heeft op de verkeersveiligheid van betrokkenen.
Vooral jongeren luisteren massaal met oortjes naar muziek op de fiets. Mensen die dit doen missen ‘verkeersgeluiden die cruciaal zijn om veilig te fietsen’, concludeert Agnieszka Stelling van de TU Delft.
Noise cancelling
Een nieuwe ontwikkeling is de opkomst van bluetooth koptelefoons met zogeheten noise cancelling. Met deze functie kunnen omgevingsgeluiden bijna geheel worden weggefilterd, zodat het luistergenot wordt verhoogd. In het verkeer zie je steeds meer fietsers met deze nieuwe generatie koptelefoons. De koptelefoons bedekken ook volledig de oren, waardoor je als gebruiker zowat alle omgevingsgeluiden mist.
De Fietsersbond heeft een duidelijke mening over koptelefoons met noise cancelling en adviseert om deze functie in het verkeer uit te zetten. Of fietsen met oortjes in de kans op ongelukken vergroot is niet duidelijk. Hetzelfde geldt voor appen op de fiets, terwijl dit nu wel verboden is
Geluiden lokaliseren
De Fietsersbond raadt het ook af om met oortjes in te fietsen, en zegt verder dat één oortje uitdoen al een stuk scheelt. Maar dat klopt niet, zegt onderzoekster Stelling: ‘Luisteren naar muziek via één oortelefoon moet niet worden gezien als een veilige optie voor fietsers. Om geluiden goed te kunnen lokaliseren, heb je namelijk twee oren nodig.’
Wie denkt dat dove en slechthorende fietsers ook meer kans hebben om betrokken te raken bij een ongeluk, heeft het mis. Doven en slechthorenden vertrouwen van nature op andere signalen in het verkeer. Zij zijn dus even alert in het verkeer als horende mensen. Bij horende mensen met een koptelefoon op ligt dit anders: doordat bij hen de natuurlijke manier van het interpreteren van omgevingsgeluiden wegvalt, is het voor hen wél gevaarlijker op de fiets.
Bron: DVHN.nl
Reacties
Ach wat een onzin toch, hoe krijg je dit uit je mond en pen en toetsenbord [quote] Doven en slechthorenden nemen alles – en dus ook mogelijke gevaren in het verkeer – van nature op een andere manier waar. Zij zijn dus even alert in het verkeer als horende mensen.[/quote]. Wie heeft dit verzonnen van dat alles waarnemen wat er is?
Wie heeft dit prutsstukje geschreven? Waar is de definitie van doven/slechthorenden, d.w.z. welke groepen doven/slechthorenden namen deel aan dit onderzoek?
Doven en slechthorenden zijn mensen als ieder ander en kunnen naast de doof/slechthorendheid nog talloze andere aandoeningen en interesses hebben. Maar ook de mensen die afgezien van het gehoor helemaal piekfijn qua lijf zijn, zijn geen wondermensen die alles om zich heen waarnemen.
“even alert in het verkeer als horende mensen” is natuurlijk een dijenkletser.
Hoe zit het met het verbod om te app’en en met de alarmerende berichten over hoofdtelefoons met lawaaionderdrukkers voor op de fiets? .
Beste SC, wat fijn dat u opnieuw de moeite neemt om op zo’n sympathieke manier te reageren. Veel horende personen denken dat doven geen auto kunnen/mogen rijden of op een andere manier veilig deel kunnen nemen aan het verkeer. Daarom hebben wij (zelf doof en/of slechthorend) deze alinea toegevoegd. Dat het een dijenkletser is hadden we niet verwacht, maar we zijn blij dat u om onze berichten kunt lachen.
[…] maar rozengeur en maneschijn. Er zijn ook een paar nadelen om in acht te nemen, met name als je met noise cancelling aan hetverkeer […]
[…] Je bent minder bewust van je omgeving. Omdat je minder van je omgeving hoort, ben je er ook minder bewust van. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Het wordt dan ook afgeraden om noise cancelling koptelefoons of oordopjes te gebruiken in het verkeer. […]