Tolkcontact
Tolkcontact is samen met UWV verantwoordelijk voor de uitvoering van de tolkvoorziening.
Alle dove, slechthorende en doofblinde personen in Nederland hebben recht op tolkuren. Een tolk zorgt ervoor dat communicatie eerlijk verloopt. Dat betekent: iedereen verstaat elkaar en iedereen kan meedoen. Slechthorenden, doven en doofblinden kunnen een tolk inzetten in drie verschillende situaties: in privésituaties, bij het volgen van onderwijs en op het werk. Tolkcontact verzorgt de bemiddeling, voorlichting en facturatie voor alle domeinen.
Voor organisaties
Met de diensten van Tolkcontact bieden organisaties in een handomdraai gelijkwaardige communicatie voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking. Ontdek Tolkcontact Teletolk of Tolk op afstand. Lees meer over Tolkcontact voor organisaties.
Tolkcontact-app
Met de Tolkcontact-app kan je rechtstreeks bellen naar 112, zonder afspraak een gebarentolk op afstand inzetten (via KPN Teletolk) en naar de Tolkcontact-klantenservice beeldbellen. De software maakt het mogelijk om met tekst, beeld en spraak te bellen. De app wordt vergoed door alle zorgverzekeraars in Nederland.
Tolk op afstand
Gebruikers van de Tolkcontact-app hebben altijd een tolk Nederlandse Gebarentaal op zak. Via de app kan de tolkgebruiker direct een gebarentolk op afstand inzetten. Dit is handig bij een kort gesprek op school, uitleg in een winkel, een doktersbezoek of een kort werkoverleg. Vooraf een afspraak maken is niet nodig.