‘Zullen we even bellen?’ (ja, dat kan ook als je doof bent)
Als je doof of slechthorend bent, is het niet zo vanzelfsprekend om te bellen. Althans, op de normale manier. Want je kunt de persoon andere kant van de lijn vaak niet (goed) horen. Toch kun je ook met een gehoorbeperking bellen. Hoe? Met bemiddeling van een teletolk. Een teletolk zorgt ervoor dat dove, slechthorende en horende mensen met elkaar kunnen bellen in tekst, beeld of spraak.
Telefonie is in onze maatschappij niet weg te denken. Veel alledaagse dingen doe je het snelst telefonisch: een afspraak maken met de huisarts, een vraag stellen aan de Belastingdienst of je kind ‘s ochtends ziek melden op school. Doven en slechthorenden kunnen niet bellen zoals horenden dat met elkaar doen. Via reguliere telefonie kunnen zij hun gesprekspartners immers niet verstaan.
Geschiedenis
Daarom werd in de jaren ‘80 door de PTT (voorloper van het huidige KPN) een teksttelefoonservice opgericht. Hiermee konden dove personen bellen met horenden. Een operator zette de gesproken woorden om in getypte tekst en omgekeerd. De tarieven waren echter hoog en ook was de dienst alleen overdag te gebruiken. Vanaf de jaren ’90 ontwikkelde de teksttelefoonservice zich langzaam tot een professionele dienst, met tarieven die gelijk zijn aan die van de reguliere telefonie. Sinds 2013 is het niet alleen mogelijk om via tekst te communiceren, maar ook via een beeldverbinding in de Nederlandse Gebarentaal. Vanaf dat moment heet de dienst KPN Teletolk.
Tolkcentrum
In het tolkcentrum van KPN Teletolk zitten zeven dagen per week, van 7.00 tot 20.00 uur, tolken Nederlandse Gebarentaal klaar om telefoongesprekken tussen dove en horende personen mogelijk te maken. Eén van hen is Rosemarie. Rosemarie werkt al zeventien jaar als tolk Nederlandse Gebarentaal, waarvan zes jaar bij KPN Teletolk. ‘Ik ben er vanaf het begin bij betrokken’, vertelt Rosemarie. ‘Teletolken is heel afwisselend werk; geen gesprek is hetzelfde en we werken zowel met tekst als met beeld. Daarnaast is het ook heel zinvol wat we doen. KPN Teletolk zorgt ervoor dat dove en slechthorende mensen zelfstandig, in hun eigen taal, kunnen bellen.’
In de winkel
In de dagelijkse praktijk komt het regelmatig voor dat mensen niet weten wat KPN Teletolk is. Dit overkwam ook Ahmed Alchalgie, store manager van een bekend kledingmerk. Terwijl hij aan het werk was in de winkel, kreeg Ahmed via KPN Teletolk een telefoontje van een dove klant. ‘Ik wist eerst niet precies wie of wat ik aan de lijn had,’ vertelt Ahmed. ‘Maar daarna werd netjes toegelicht dat ik werd gebeld door iemand die doof of slechthorend is, en dat een gebarentolk namens deze persoon zou spreken. Dat vond ik heel bijzonder.’ De beller wilde weten of een bepaalde broek nog in zijn maat beschikbaar was. Vlak voor sluitingstijd kwam hij naar de winkel om de broek op te halen. ‘Sindsdien is hij een vaste klant’, vertelt Ahmed. ‘Dat ene telefoontje via KPN Teletolk heeft een brug geslagen. Een dienst als KPN Teletolk zou veel meer bekendheid moeten krijgen, want het is geweldig dat deze technologie het mogelijk maakt voor dove mensen om te telefoneren zoals ieder ander.’
Bellen en gebeld worden
Via KPN Teletolk kun je dus bellen met horende personen. Of dit nu voor je werk is, met een winkel of instantie, met de huisarts of met familie en vrienden. Het idee om te bellen via een andere persoon, is misschien even raar. Maar als je daar eenmaal aan gewend bent, is heel gewoon. De tolken die de gesprekken bemiddelen, werken allemaal volgens een beroepscode en mogen niets van wat zij horen aan anderen vertellen.
Je kunt trouwens ook gebeld worden. De horende persoon belt met zijn of haar vaste of mobiele telefoon naar dit nummer: 020-301 32 00. Vervolgens toetst deze persoon het speciale telefoonnummer van de persoon die hij of zij wil bellen. Dit nummer krijg je als je je registreert bij KPN. Meestal is dit een 027-nummer. Dan is het wachten tot de dove of slechthorende persoon de oproep via zijn total conversation software binnenkrijgt en beantwoordt. Zodra de verbinding tot stand is gebracht, zal een medewerker van KPN Teletolk het gesprek bemiddelen.
Wil je ook gebruikmaken van KPN Teletolk? Of ken je iemand die het zou kunnen gebruiken? We zetten hieronder de belangrijkste informatie voor je op een rij. Je kunt alle informatie ook vinden op de website van KPN Teletolk.
Zelf bellen met KPN Teletolk
Dit doe je eerst
- Zorg voor Total Conversation Software op je mobiele telefoon, tablet of computer. Dit kan bijvoorbeeld met de Tolkcontact-app.
- Registreer je bij KPN Teletolk door het formulier op de site in te vullen.
Daarna kun je bellen
- Bel via de speciale software naar KPN Teletolk.
- Kies voor tekst- of beeldbemiddeling. Dit doe je door op uw toetsenbord de toets ‘t’ voor tekst of de toets ‘b’ boor beeld in te toetsen.
- Toets het telefoonnummer in van de persoon die je wilt bellen. Sluit af met een hekje (#).
- Zodra de persoon die je belt opneemt, komt er een medewerker van KPN Teletolk bij en kan het gesprek van start gaan.
Gebeld worden via KPN Teletolk
Bellen naar een dove of slechthorende persoon via KPN Teletolk
- Bel naar 020-301 32 00.
- Toets het speciale telefoonnummer in van de dove of slechthorende persoon die je wilt bellen.
- Zodra de persoon die je belt opneemt, komt er een medewerker van KPN Teletolk bij en kan het gesprek van start gaan.
Wat kost het?
- De kosten van de software worden vergoed door de zorgverzekering.
- Je belt met KPN Teletolk voor het normale gesprekstarief (0,09 cent per minuut)
- Pas als verbinding wordt gemaakt met de persoon die je belt, worden kosten in rekening gebracht.
- Je ontvangt elke maand een overzicht van je gemaakte belminuten.
- Betaling gaat altijd via automatische incasso.
Reacties