Ziektekostenverzekeraars doof voor problemen slechthorenden
Connect Hearing, de gehoorspecialist met 25 vestigingen in Nederland, heeft besloten haar samenwerkingsverbanden met ziektekostenverzekeraars met ingang van 1 januari 2016 te beëindigen omdat de vergoedingen van de verzekeraars veelal onvoldoende zijn.
De vergoedingen van ziektekostenverzekeraars zijn veelal onvoldoende toereikend om zowel een passend gehoortoestel als de noodzakelijke professionele en optimale begeleiding gedurende enkele jaren te bekostigen. De autoriteit op het gebied van gehooroplossingen richt zich vanaf 2016 dan ook alleen en uitsluitend nog op het bieden van de meest optimale oplossing en de maximale begeleiding bij gehoorproblemen en wil zich in dit streven niet laten beperken.
Schrijnende situatie
Ziektekostenverzekeraars vergoeden sinds 2013 hooguit slechts 75% van de aanschafwaarde van een gehoorapparaat dat zij, aan de hand van een door hen gehanteerd classificatiesysteem, adequaat genoeg achten voor de oplossing van het gehoorprobleem. Hierdoor worden verzekerden in toenemende mate beperkt in hun keuzevrijheid en wordt hen in veel voorkomende gevallen het maximaal haalbare gehoorresultaat ontzegd. De verkoopprijs van een gehoorapparaat stelde de audiciens tot 2013 in de gelegenheid om de klant ook na verkoop de noodzakelijke professionele begeleiding te bieden. Zo besteedt de audicien veel tijd aan de individuele instellingen bij de ingebruikname van het gehoorapparaat en begeleidt hij de klant ook de daaropvolgende jaren. Door de combinatie van dalende verkoopprijzen van gehoorapparaten met de sinds 2013 drastisch beperkte vergoedingen van de verzekeraars kunnen de audiciens van Connect Hearing de klanten van deze verzekeraars helaas geen optimale, professionele begeleiding meer bieden.
Lees het volledige artikel op Connect Hearing.
Reacties