Websites en online diensten bereikbaar voor iedereen
Op 28 juni 2025 gaat de European Accessibility Act (Europese toegankelijkheidswet) in. Dit houdt in dat de digitale toegankelijkheid van webshops en online diensten op internationaal niveau geregeld moet zijn. Het doel: producten en diensten bruikbaar maken voor iedereen.
Sinds september 2020 moeten alle websites van overheidsinstanties digitaal toegankelijk zijn. Voor dove en slechthorende mensen betekent dit dat zij zelf online bijvoorbeeld een afspraak moeten kunnen maken. Zonder hulp van derden. Denk aan een afspraak bij de gemeente voor de aanvraag van een paspoort. Een aangifte bij de politie of bellen naar de belastingdienst. Vanaf juni 2021 geldt dit ook voor mobiele apps van overheden.
Vanaf 28 juni 2025 moeten alle websites en online diensten toegankelijk gemaakt worden voor een zo groot mogelijk publiek. Dove en slechthorende mensen moeten makkelijker gebruik kunnen maken van webwinkels, telecombedrijven, geld- en pinautomaten, online bankieren, en leningen en hypotheken kunnen afsluiten.
Teletolk
Steeds meer bedrijven zijn zich al bewust van de noodzaak om toegankelijk te zijn voor mensen met een gehoor- of spraakbeperking. Zij hebben een button van Tolkcontact Teletolk op hun website staan. Op deze manier zijn bijvoorbeeld de NS, ANWB, ARTIS, gemeenten, ziekenhuizen en woningcorporaties al telefonisch toegankelijk voor doven en slechthorenden. Een hels karwei om voor elkaar te krijgen? Integendeel. Het is heel eenvoudig en snel te realiseren. Binnen een werkdag kan een organisatie telefonisch toegankelijk zijn, zonder aanpassingen te doen aan de telefooncentrale.
Meer informatie over de toegankelijkheidswet
Wil je als dove of slechthorende persoon meer weten over deze wet? Of heb je zelf een bedrijf of organisatie en twijfel je over de toegankelijkheid van jouw website? Kijk dan op de website van MKBToegankelijk. Hier vind je niet alleen informatie, maar kun je ook testen of jouw website voldoet aan de internationale toegankelijkheidseisen.