‘We kijken uit naar ons eerste belletje van een slechthorende of dove klant’
De Jong Intra vakanties, een Nederlandse reisorganisatie, is sinds maart 2024 telefonisch bereikbaar in de Nederlandse Gebarentaal. Een mooie aanleiding voor een gesprek met de nieuwe directrice, Maaike van der Windt. Waarom hebben ze Tolkcontact Teletolk aangeschaft en wat is haar advies aan de reisbranche?
Maaike van der Windt werkt sinds september 2023 bij de Jong Intra Vakanties. Als fervente reiziger en oud-medewerker in de luchtvaart weet ze alles over reizen. Ook toegankelijk reizen is niets nieuws voor haar: bij de Jong Intra Vakanties is er al aandacht voor het toegankelijk maken van reizen. Want reizen moet leuk zijn voor iedereen. En door simpelweg één knop toe te voegen aan de website, is het boeken van reizen nu toegankelijker voor doven en slechthorenden. Want via die knop kunnen mensen bellen met de Jong Intra Vakanties via een tolk Nederlandse Gebarentaal of in tekst.
De Jong Intra Vakanties
Al sinds 1972 helpen medewerkers van de Jong Intra Vakanties reizigers bij het samenstellen van een gewoon perfect geregelde vakantie. Welke vakantie je ook kiest – met de auto, bus, trein of vliegtuig – je reist onbezorgd binnen en buiten Europa.
Wat betekent toegankelijkheid voor u?
‘Het is een onderwerp dat we belangrijk vinden,’ vertelt Maaike. ‘We denken daar regelmatig over na: hoe zorgen we ervoor dat ons aanbod toegankelijker wordt, bijvoorbeeld voor mensen die minder mobiel zijn? Daarnaast werken we al heel lang samen met Stichting Dolfijn Vakanties en Stichting Het Buitenhof. Daarmee dragen we bij aan begeleide vakanties voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Er zijn nog andere stappen die we kunnen maken in ons reguliere aanbod, maar dat lukt niet van vandaag op morgen.’
Waarom is Tolkcontact Teletolk toegevoegd aan de dienstverlening?
‘We willen dat mensen een fijne en onbezorgde vakantie hebben. Als je makkelijk persoonlijk contact kan maken met een medewerker, dan begint je vakantie al goed. Eerlijk gezegd dacht ik dat contact via Whatsapp ook voldoende zou zijn, maar Tolkcontact legde uit dat appen en chatten geen gelijkwaardig alternatief is voor bellen voor doven en slechthorenden. Na de uitleg hierover van Tolkcontact vonden we het logisch om deze service toe te voegen aan ons klantencontact.’
Hoe verliep de installatie?
‘Die was heel makkelijk. We werden goed geholpen. We wisten eerst niet waar het linkje naar het belportaal moest komen. Onze contactpersoon adviseerde deze op de contactpagina te zetten. Daarna hebben we nog de AVG besproken, en toen was het eigenlijk zo geïnstalleerd. Aan onze kant is er niets veranderd. We hebben de knop toegevoegd aan onze website en onze telefoonmedewerkers ingelicht. Verder hoefden we niets te doen.’
Zou u het aanraden aan andere bedrijven?
‘Ja, zeker! We willen graag aandacht vragen van andere reisorganisaties in Nederland. Tolkcontact Teletolk is heel eenvoudig te integreren in je dienstverlening. Iedereen die telefonisch contact heeft met klanten en een website heeft, raad ik aan de service te nemen. Ik heb er veel van geleerd. Je hebt toch je eigen aannames over wat iemand wel en niet kan. Ik weet nu dat communiceren in de Nederlandse Gebarentaal een must is, en contact via WhatsApp of een chatfunctie vaak onvoldoende is. We hebben veel leuke reacties gehad en we kijken uit naar ons eerste belletje van een slechthorende of dove klant.’
Voor meer informatie over de reizen van de Jong Intra Vakanties, kijk op www.dejongintra.nl.