`Tv-reclame voor doven ondertitelen`
AMSTERDAM – Reclamespotjes op televisie moeten worden ondertiteld. Doven en slechthorenden snappen helemaal niets van de commercials waardoor het effect, de boodschap en de grap compleet verloren gaat.
Uit onderzoek van het Amsterdamse bureau Ergo blijkt dat tussen de anderhalf en twee miljoen Nederlanders geen idee hebben wat adverteerders te melden hebben. Daarnaast zijn er veel ouderen die de snelheid van een reclamespot niet kunnen volgen. Het bureau deed een steekproef onder een paar honderd kijkers binnen de doelgroep.
Met name spotjes waarbij een voice-over of muziek wordt gebruikt, communiceren helemaal niet. “Het lijkt er vooralsnog op dat adverteerders in Nederland blind zijn voor de behoeftes van doven en slechthorenden. Ze missen daardoor een grote doelgroep”, zegt onderzoeker Markus Leineweber.
“Bovendien wordt reclame ook vaak gezien als een stukje entertainment.” Het blijkt dat doven en slechthorenden de reclameblokken op televisie veelal totaal negeren.
Bron: Telegraaf
Reacties