Tolkuren en tolkbemiddeling op één plek
Slechthorende, dove en doofblinde mensen kunnen vanaf nu terecht bij één centraal loket voor het aanvragen van tolkuren en voor de tolkbemiddeling.
Sinds 1 juli is er één plek waar tolkgebruikers en tolken terecht kunnen in plaats van bij verschillende instanties. Als je een tolk wilt inzetten – of dit nu is voor het volgen van een lesuur of college, het bijwonen van een vergadering of een bezoek aan een dokter – dan heb je alleen nog contact met Tolkcontact. Wil je uren aanvragen voor werk-, onderwijs- of privésituaties dan kun je terecht bij UWV. Het gebruik van de verschillende tolkvoorzieningen wordt daarmee een stuk eenvoudiger.
Eén digitale omgeving
Alle bemiddelingsaanvragen, ingeplande en afgeronde tolkopdrachten staan allemaal in één digitale omgeving van Tolkcontact. Voor tolkgebruikers betekent dit dat zij een beter inzicht krijgen in hun gebruikte en nog beschikbare tolkuren, voor zowel onderwijs-, werk- als privésituaties. Ook voor tolken is de verandering gunstig, omdat Tolkcontact vanaf nu de facturatie voor de tolkopdrachten in alle genoemde situaties verzorgt.
Wat doet Tolkcontact?
Tolkcontact verzorgt in opdracht van het UWV de bemiddeling, de voorlichting en de facturatie voor de tolkvoorzieningen. Kijk voor meer informatie op www.tolkcontact.nl of neem contact met Tolkcontact op via contact@tolkcontact.nl of 030 30 40 038.
Wat doet UWV?
Een speciaal team van UWV in Utrecht houdt zich bezig met de toekenning van tolkuren. Op uwv.nl/tolk vind je alle informatie over het aanvragen en toekennen van tolkuren in werk-, onderwijs- en privésituaties. Informatie over de tolkvoorziening op uwv.nl is ook beschikbaar in Nederlandse gebarentaal.
Reacties