Taboe doorbroken? Hoortoestel als (mode-) accessoire!
1 op de 10 Nederlanders heeft problemen met het gehoor. Jong en oud. Vaak wordt een gehoorapparaat gezien als dé oplossing. Uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden, de NVVS, blijkt dat maar liefst 92% van de hoortoesteldragers tevreden is over het uiterlijk van hun hoortoestel. Kan het zijn dat een taboe is doorbroken?
Het onderzoek is gehouden via Hoorwijzer.nl en door toezending van de vragenlijst onder leden. Hoewel veel mensen aangeven dat het hoortoestel toch echt zichtbaar is, is bijna iedereen tevreden over het uiterlijk van het toestel. Zou het taboe rondom het dragen van hoortoestellen dan toch langzaamaan afbrokkelen?
Slechthorenden schamen zich niet meer voor hun hoortoestel. Waar in het verleden een hoortoestel zo onzichtbaar mogelijk moest zijn en het kapsel vaak vooral geschikt moest zijn om het toestel te verbergen, is het tegenwoordig absoluut geen probleem dat een hoortoestel zichtbaar is. Die trend is ook te zien in het steeds grotere aantal kleuren van hoortoestellen. Van discrete huidtinten tot vrolijke felle kleuren. Zo krijgt het hoortoestel steeds meer de status van accessoire waarmee je als slechthorende voor de dag kunt komen.
Hoortoestellen zijn er in vele vormen en maten. Voor vrijwel elk soort gehoorverlies bestaat wel een hoortoestel dat voldoet aan persoonlijke voorkeuren met betrekking tot prestaties, stijl en kleur. Die kleuren zijn er niet alleen voor kinderen. Onopvallende kleuren die passen bij de kleur van huid of haar en opvallende kleuren om de omgeving er op te wijzen dat iemand slechthorend is en een hoortoestel gebruikt. Of gewoon omdat het een mooie kleur is die past bij de persoonlijkheid van de drager of de seizoenskleur die op dit moment in is!
De Nederlandse Vereniging van Slechthorenden (NVVS) is dé belangenvereniging voor slechthorenden. De NVVS wil dat mensen met een hoorprobleem optimaal functioneren in de samenleving. Met de introductie van de website Hoorwijzer.nl wil de NVVS slechthorenden helpen om bewuste, goed geïnformeerde consumenten te zijn.
Directeur Joop Beelen en projectmanager Angélique van Lynden van de NVVS geven graag nadere toelichting op de onderzoeksresultaten en op Hoorwijzer.nl. U kunt contact opnemen via: j.beelen@nvvs.nl, 030–6354001, a.vanlynden@nvvs.nl, 030-6354002.
Reacties