Studenten helpen dove kinderen in Kenia
ZWOLLE – Drie logopediestudenten van Hogeschool Windesheim in Zwolle vertrekken in februari naar Kenia. Ze gaan daar onderzoek doen naar doof- en slechthorendheid bij jonge kinderen.
In het Afrikaanse land zijn naar schatting anderhalf miljoen doven en slechthorenden. Vaak wordt de diagnose te laat gesteld. Hoe eerder de afwijking wordt herkend hoe groter het effect van de behandeling. Een late diagnose betekent voor het kind meestal een trage start in de maatschappij op latere leeftijd. Het projectplan voor het Early Intervention Program heeft Rosanne Maalderink – één van de drie studentes – al klaar. Vroege onderkenning en professionele begeleiding is bij kinderen erg belangrijk. In februari gaat ze met Heidi Meijer en Marieke Ruessink terug naar Kenia voor verder onderzoek.
Door dit soort afstudeerprojecten worden ontwikkelingslanden goed geholpen en de opgedane ervaringen gebruikt in de nieuwe studieprogramma’s van de opleiding. Het onderzoek richt zich op de uitvoering van het onderzoek naar dove en slechthorende kinderen.
De studentes zoeken een antwoord op de vraag: met welke methode kun je het beste dove en slechthorende kinderen in Kenia op een zo laag mogelijke leeftijd diagnostiseren en behandelen? Daar hoort ook de begeleiding bij die de kinderen krijgen om met hun beperking te leren omgaan.
Het project is samen met Stichting Eardrop opgezet en The Kenyan Society for Deaf Children heeft de supervisie. The Ministry of Health Kenya is er ook bij betrokken. Het voorlopige eindrapport moet eind april klaar zijn. De studentes zijn van 2 februari tot en met 4 mei in Kenia. Rosanne zal haar studie hierna afronden. Heidi en Marieke moeten nog even door.
Bron: de Stentor
Reacties