SOS-app voor doven en slechthorenden in nood
Ongeveer 1,5 miljoen dove en slechthorende Nederlanders kunnen niet zelf alarm slaan in een noodsituatie omdat ze de persoon van de meldkamer niet verstaan. Volgens Louis Lobatto is dit verleden tijd. Met zijn ResuePhone SOS-app kunnen doven en slechthorenden overal simpel en snel alarm slaan.
Lobatto ontwikkelde de applicatie al een aantal jaar geleden, maar sinds 2012 is de software ook toegankelijk voor dove en slechthorende gebruikers. 'Mijn dochter is doof en ik wilde iets ontwikkelen waardoor zij ook overal een meldkamer zou kunnen bereiken in een noodsituatie', aldus Lobatto.
Via eenvoudige icoontjes kan snel bij de meldkamer aangegeven worden wat er aan de hand is. Na het installeren van de applicatie kunnen gebruikers uitgebreide NAW en medische gegevens invoeren. Ook wordt er gevraagd of de gebruiker doof of slechthorend is. Dit pakketjes informatie plus de actuele gps-locatie van de beller, wordt bij een noodoproep automatisch meegestuurd naar de meldkamer. De centralist in de meldkamer krijgt ook meteen op zijn scherm te zien of de persoon die belt doof is.
In principe is de verbinding een standaard spreek-luisterverbinding. Maar wanneer er iemand belt die doof of slechthorend is, wordt er gecommuniceerd via een tekstbericht. De meldkamer blijft aan de lijn zolang de gebruiker belt of tot er bijvoorbeeld een politie of ambulance is gearriveerd. Niet om te communiceren maar om het veilige gevoel te geven dat er iemand is die 'meeluistert'.
De RescuePhone SOS-app is beschikbaar voor Android en IOS. Meer informatie is te vinden op www.rescuephone.nl.
Reacties