Onderzoek Consumentenbond naar audiciens
Hoortoestelgebruikers opvallend tevreden over hun audicien
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat zelfstandige audiciens en kleine ketens het hoogst gewaardeerd worden door hoortoestelgebruikers. Deze audiciens krijgen een gemiddelde waardering van 8,1.
Daarna volgen de audicienketens Schoonenberg (gemiddeld 7,7), Beter Horen (gemiddeld 7,6) en Van Boxtel (7,4). Hans Anders (als audicien) krijgt de laagste waardering, een gemiddelde van 6,5. Overigens was slechts een beperkt deel van de respondenten van het onderzoek klant bij Hans Anders.
De Consumentenbond vroeg, via een a-selecte steekproef uit de bestanden van de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS) en Oorakel, aan 292 hoortoestelgebruikers wat zij vonden van hun audicien.
In het onderzoek werd onder meer gevraagd naar de informatievoorziening door de audicien, de bejegening en de bereikbaarheid. Enkele opvallende resultaten van het onderzoek:
- Hoortoestelgebruikers zijn positief over de beschikbaarheid van hun audicien in geval van problemen. Vaak kan men op korte termijn terecht, hoeft men maar kort te wachten in de winkel en is de wachtruimte in orde.
- Driekwart van de hoortoestelgebruikers waardeert de informatie die de audicien geeft als goed tot zeer goed. Het gaat dan om informatie over gehoorverlies, soorten hoortoestellen, kosten en eigen bijdrage. Toch is opvallend dat 27% aangeeft dat de audicien niet vraagt naar hun voorkeur voor een type hoortoestel.
- Men vindt dat de audicien voldoende aandacht heeft voor de klant. Toch geeft 16% van de respondenten aan dat ze meestal niet of nooit door dezelfde persoon geholpen worden. Dat is vaak vervelend, juist omdat hoortoestelaanpassing individueel maatwerk is.
Opvallend is dat de waardering voor het hoortoestel doorgaans wat minder is, met een hoogste gemiddelde waardering van 7,4 voor de toestellen van de zelfstandige audiciens/kleine ketens en een laagste gemiddelde waardering van 6,0 voor de toestellen van Hans Anders.
De Consumentenbond trekt de conclusie dat, ook al is het aanmeten van een hoortoestel een ingewikkelde klus die maatwerk vereist, de meeste audiciens goed werk leveren. Daarbij benadrukt de Consumentenbond dat het altijd om maatwerk moet gaan, omdat gehoorverlies per individu verschilt.
Het onderzoek werd gepubliceerd in de Gezondgids van de Consumentenbond (november 2005) en is na te lezen op www.nvvs.nl.
Reacties