`Meer aandacht voor slechthorenden op werkplek`
Er moet meer aandacht komen voor slechthorenden op de werkvloer. Het verzuimpercentage van bedrijven kan omlaag wanneer er meer rekening wordt gehouden met slechthorenden.
Dat zegt Ingrid Wendel van Mrs. Slocombe. Volgens Wendel is ongeveer 10 procent van de Nederlanders slechthorend. Hiervan gebruikt minder dan een kwart een hoortoestel. Dit leidt ertoe dat veel werknemers, soms zonder dat zij zich daarvan bewust zijn, onbehandelde gehoorschade hebben. Bovendien kan de gehoorbeperking leiden tot vermoeidheidsklachten, hoofdpijn en uiteindelijk tot verzuim op het werk.
De slechthorende staat er zelf vaak in eerste instantie niet bij stil. De drempel om een hoortoestel te gaan gebruiken is vaak al groot gebleken. Nu hij gebruik maakt van het toestel gaat hij ervan uit dat zijn gehoorverlies is opgelost. Dit blijkt in de praktijk enigszins tegen te vallen. Een hoortoestel is niet gelijkwaardig aan onze hersenen; geluid wordt niet altijd goed gefilterd en omgevingsgeluid kan heel storend zijn. Resultaat is dat de slechthorende tijdens vergaderingen informatie mist, moeite heeft telefoongesprekken te voeren en de gesprekken ‘tijdens de koffie’ mist, omdat iedereen door elkaar heen praat. Hoe welwillend collega’s ook zijn, binnen de kortste keren vergeten zij rekening te houden met de slechthorende collega.
7 tips voor werkgevers
Werkgevers kunnen ook een aantal dingen doen om het voor slechthorenden makkelijker te maken om gewoon te blijven functioneren op het werk. Op een rijtje:
1. Bied een gehoortest aan uw medewerkers aan. Een op de tien mensen is slechthorend, maar slechts een kwart van hen draagt een gehoortoestel. Bij verzuimklachten wordt lang niet altijd de link gelegd met gehoorklachten.
2. Maak gehoorproblemen bespreekbaar. Gehoorproblemen zijn nog altijd omgeven met een maatschappelijke schaamte. Mensen durven het niet te vertellen aan collega’s en hun baas. Laat als werkgever zien dat u er aandacht voor hebt door op het intranet iets te schrijven over mogelijke ondersteuning. Vaak is er voor beeldschermbrillen al wel (eenvoudig) beleid, maar hiervoor nog niet.
3. Mensen vinden het vaak vervelend om te telefoneren omdat ze de ander slecht kunnen verstaan. Er zijn speciale telefoons op de markt waardoor een goed gesprek weer mogelijk is.
4. Ook vergaderen is vaak lastig omdat het voor een slechthorende moeilijk is om het hele gesprek te volgen, zeker als mensen door elkaar praten. Maar ook daar bestaat apparatuur voor. Dat kost een paar honderd euro, maar er bestaat een vergoedingsregeling via het UWV.
5. Houd rekening met de indeling van de dag. Vergadermomenten kunnen zeer inspannend zijn dus het kan helpen om tussen twee vergaderingen een moment van alleen werken te plannen.
6. Denk aan de werkplek. Sommige slechthorenden hebben moeite met flexplekken en functioneren beter bij een werkplek in de hoek van de kamer omdat het geluid dan maar van één kant komt.
7. Neem de slechthorendheid mee in voortgangsgesprekken. Mensen maken zich namelijk zorgen over het verloop van hun loopbaan omdat bepaalde functies (waarin veel gecommuniceerd wordt) steeds moeilijker vol te houden zijn.
Bron: P&O Actueel
Reacties