Locatie delen 112-meldingen nu ook via Tolkcontact-app

16-03-2020 algemeen

Mensen met een communicatieve beperking kunnen 112 bereiken met via de Tolkcontact-app. Met de nieuwste versie kun je je locatie te delen met de meldkamer van 112.

Als je via de nieuwe Tolkcontact-app (voorheen Signcall) contact opneemt met 112, wordt de locatie verzonden naar de 112-centrale. Dat is belangrijk, want met goede locatiegegevens kan de centralist snel de juiste hulp naar de juiste plek sturen.

Snel en nauwkeurig

In de Tolkcontact-app vind je de knop Alarmnummer 112. Hiermee kun je naar de het alarmnummer bellen. Dit is een rechtstreekse verbinding, zonder bemiddeling. Je bent dan direct verbonden met een medewerker van de alarmcentrale en communiceert via tekst. Je kunt zelf spreken of typen (let op: geen beeld!). De 112-centralist antwoordt altijd door te typen. De centralist blijft met je aan de lijn en regelt in overleg met de meldkamer in de regio dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd.

De 112-centrale kreeg tot nu toe geen nauwkeurige locatie-informatie van deze oproepen. Dat komt doordat de oproep via internet verloopt. In een noodsituatie telt elke seconde. Snelle, nauwkeurige en betrouwbare locatiebepaling van het incident is daarbij belangrijk. Met de nieuwe versie kan dat wel.

Alleen bij noodoproepen via de app

De app stuurt locatie-informatie alleen als je via de Tolkcontact-app belt naar het alarmnummer 112. Bij alle andere gesprekken wordt geen informatie over je locatie gedeeld. Ook als je via KPN Teletolk naar het alarmnummer 112 belt, wordt je locatie niet doorgegeven.

Juiste hulp naar juiste plek

De Europese Commissie heeft Nederland in 2019 het signaal gegeven dat ook voor 112-noodoproepen locatie-informatie beschikbaar moet zijn. De Landelijke Meldkamer Samenwerking heeft dit signaal opgepakt. Medewerkers van het Meldkamer Diensten Centrum hebben in goede samenwerking met de aanbieder van de Tolkcontact software (Berengroep), de leverancier van de software in de 112-centrale (nWise) en de leverancier van het 112-platform (KPN) nieuwe software ontwikkeld en getest. De nieuwe app is nu beschikbaar.

Gratis

De nieuwe Tolkcontact-app is te downloaden via de AppStore en de Play Store. Om de app te kunnen gebruiken moet je een account aanvragen bij Tolkcontact. Op de site van Tolkcontact vind je meer informatie voor gebruikers.

Infographic locatiebepaling meldkamers

Om de (ontvangst van) locatiegegevens op de meldkamer te verbeteren, zijn meerdere manieren beschikbaar of in ontwikkeling om de locatie van een melder te bepalen. Bekijk het overzicht in de infographic locatiebepaling meldkamers.

Bron: landelijkemeldkamer.org


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.