Kijk mee achter de schermen bij KPN Teletolk!

09-11-2023 algemeen , communicatie & media , samenleving & maatschappij

De minister van Economische Zaken en Klimaat heeft besloten dat Berengroep, KPN en nWise opnieuw vijf jaar KPN Teletolk mogen uitvoeren. Dat wilde KPN graag vieren! Daarom heeft KPN een video gemaakt waarin een tolkgebruiker, een tolk en de directeur van Berengroep aan het woord komen.

Wat is KPN Teletolk?

KPN Teletolk is de tekst- en beeldbemiddelingsdienst voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking. Met deze dienst kunnen zij telefoneren met (horende) personen of organisaties via een tolk. Mensen kunnen communiceren in tekst, spraak of Nederlandse Gebarentaal. De tolk vertaalt alles wat er wordt gezegd en gebaard. Dankzij deze dienst is er gelijkwaardige toegang tot telefonie. De telefoongesprekken worden vertaald vanuit het tolkcentrum van Berengroep in Bilthoven.

In oktober kwam Marieke Snoep, bestuurslid van KPN, langs bij het tolkcentrum om de onderstaande video te maken. De video heeft ondertiteling en wordt door Theo Stoop vertaald in Nederlandse Gebarentaal.

Geschiedenis KPN Teletolk

In 1983 konden doven en slechthorenden alleen via tekstbemiddeling telefoneren. Zij typten hun vragen naar organisaties of vrienden. Een tolk vertaalde de tekst naar gesproken taal en terug. In 2012 werd wettelijk bepaald dat iedereen recht heeft op gelijkwaardige toegang tot telefonie. Dat betekende dat doven en slechthorenden in Nederlandse Gebarentaal moeten kunnen bellen. Er moest dus een nieuwe dienst komen. De overheid wees in 2013 deze dienstverlening toe aan KPN, Berengroep en nWise. In 2018 en 2023 werden zij opnieuw aangewezen om samen deze dienst te verzorgen.

Wie doet wat?

KPN levert het netwerk. Berengroep verzorgt de uitvoering van de dienstverlening (het tolkcentrum) en het Zweedse bedrijf nWise levert de callcenter-software. Er werken dagelijks tussen de twaalf en vijftien tolken Nederlandse Gebarentaal en tekstbemiddelaars voor KPN Teletolk.

Wat is er nieuw?

Bellers hoeven sinds 1 oktober 2023 geen beltarief te betalen à € 0,09 per minuut. Dat maakt de dienst volledig gratis voor mensen die er recht op hebben. Ook is bellen via beeld langer mogelijk: de beeldbemiddelingsdienst is elke dag bereikbaar tot 22.00 uur.

Bekijk hier het persbericht van KPN. Meer weten over KPN Teletolk of meteen aanvragen?

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.