Hans Anders op de vingers getikt om misleidende reclame
Beter Horen is in het gelijk gesteld door de Reclame Code Commissie in een zaak die zij had aangespannen tegen Hans Anders. In een reclamespot van Hans Anders wordt een misleidende vergelijking gemaakt met Beter Horen die niet op feiten is gebaseerd. De commissie beveelt Hans Anders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
De Reclame Code Commissie oordeelt dat de reclamespot een misleidende vergelijking bevat. Door Hans Anders wordt ten onrechte gesuggereerd dat voor haar hoortoestellen en dienstverlening niet betaald hoeft te worden in tegenstelling tot andere concurrenten en in het bijzonder marktleider Beter Horen. Tot 1 januari 2013 is het voor consumenten namelijk mogelijk een hoortoestel aan te schaffen dat nog volledig wordt vergoed. Ook Beter Horen heeft dergelijke hoortoestellen in haar assortiment.
In de reclamespot die veelvuldig op tv is uitgezonden wordt een zinspeling gemaakt op de naam Beter Horen. Bovendien staat de acteur in de reclamespot voor een winkel die qua uiterlijk overeenkomt met een winkel van Beter Horen waardoor de associatie met Beter Horen wordt versterkt. In de reclamespot wordt onterecht de suggestie gewekt dat alleen bij Hans Anders ‘0-euro hoortoestellen’ te verkrijgen zijn.
Hans Anders heeft zich bij deze uitspraak neergelegd en zal niet in beroep gaan.
Reacties