Gratis tolken Vlaamse Gebarentaal voor loketten Stad Gent
Om de eerstelijns dienstverlening van de Gentse stadsdiensten toegankelijker te maken, kunnen dove en slechthorende personen vanaf 1 januari 2010 aan de loketten van de Stad Gent, het OCMW en de politie gratis een beroep doen op een tolk Vlaamse Gebarentaal of een schrijftolk.
De Stad Gent wil voorzien in een toegankelijke dienstverlening voor iedereen. Elke dove of slechthorende persoon heeft een beperkt aantal tolkuren ter beschikking, voorzien door de Vlaamse Overheid. De dove of slechthorende persoon moet echter zelf instaan voor de verplaatsingsvergoeding van de tolk. Deze kosten kunnen vlug oplopen. De Stad Gent wil dove of slechthorende personen hierin ondersteunen en voorziet 200 gratis uren tolken Vlaamse Gebarentaal en 50 gratis uren schrijftolken. Ook de verplaatsingskosten van de tolken neemt de Stad Gent voor eigen rekening.
Bovendien kunnen de gratis tolkuren niet enkel worden gebruikt aan de loketten van de meeste stadsdiensten. Ook bij de Ombudsvrouw, de Welzijnsbureaus van het OCMW Gent en de wijkcommissariaten kan een tolk worden ingeschakeld.
De Stad Gent werkt voor dit project samen met het centraal tolkenbureau, het Vlaams Communicatie Assistentiebureau voor Doven, kortweg CAB.
Dove of slechthorende personen kunnen een tolk aanvragen bij het CAB. Deze wordt toegewezen op basis van de beschikbaarheid van een tolk. De dove of slechthorende persoon komt dan samen met de tolk aan het loket om er zoals elke burger zijn verrichtingen te doen.
Bron: Gent.be
Reacties