Gezond Gehoor officieel gelanceerd
Met veel ballonnen en onder het genot van champagne is gisteren het magazine Gezond Gehoor officieel gelanceerd. De gasten zagen hoe de cover van het nieuwe magazine feestelijk onthuld werd en genoten daarna van de familievoorstelling `Het mooiste geluid van de wereld`.
Pascal Ursinus, een van de initiatiefnemers van het magazine, spreekt alle aanwezigen toe:
Beste aanwezigen, lieve familie, vrienden, collega`s, relaties en abonnees van het eerste uur!
We zijn verheugd dat jullie allen de moeite hebben genomen om aanwezig te zijn bij de feestelijke lancering van ons nieuwe magazineGezond Gehoor. Een gebeurtenis die een lange geschiedenis kent en waar we – nu het eindelijk gereed is – eigenlijk BERENtrots op zijn. Die trots willen we vandaag graag met jullie delen in de vorm van een feestelijke familievoorstelling `Het mooiste geluid van de wereld` en door na afloop met elkaar het glas te heffen.
Maar voordat we van de voorstelling gaan genieten, wil ik een klein woordje doen. Misschien is het niet helemaal gepast om bij mezelf te beginnen, maar de lange geschiedenis van het magazine kent zijn oorsprong in 1996. Alweer 15 jaar geleden begon ik als student via e-mail informatie uit te wisselen voor doven en slechthorenden. Het waren de begindagen van het WorldWideWeb. Internet was in die tijd nog niet echt een aantrekkelijke manier om mensen met een hoorverlies te informeren en met elkaar in contact te brengen, maar ik was absoluut overtuigd van de kracht van dit medium! Al snel daarna volgde de ontwikkelingen elkaar in een rap tempo op en Doof.nl werd een begrip. De site groeide uit tot een toegankelijke informatiebron voor doven en slechthorenden, waar ook de professional steeds vaker te vinden is.
Plannen en ambities waren er genoeg, maar tijd, mensen en middelen ontbraken om dit allemaal in praktijk te brengen. Daar kwam vijf jaar geleden verandering in. Samen met mijn zus Karin werd Berengroep opgericht. Een gouden duo bleek geboren. Op zolder beachten we concepten en realiseerden we de eerste marketing- en communicatieopdrachten voor onze relaties. Maar we waren ook druk aan het oefenen met horen, want in diezelfde periode werd ik geopereerd en kreeg ik een cochleair implantaat (CI). Mijn revalidatieperiode was een prachtige ontdekkingsreis naar geluiden, stemmen verstaan en van muziek genieten. Het is bijzonder als je dankzij een fantastisch hulpmiddel weer (tot op zekere hoogte) kunt horen. Deze ervaring speelt nog dagelijks een rol van betekenis bij ons op de werkvloer en bij de opdrachten die we uitvoeren.
Kenmerkend aan Berengroep is haar positieve benadering, denken in oplossingen, mensen en organisaties bij elkaar brengen en buiten de bestaande kaders durven te denken. Zo brachten we bijvoorbeeld samen met Corrie Tijsseling en een aantal enthousiaste relaties ons volgende product op de markt, het boekDoof ofzo – wegwijzer bij gehoorverlies. Een kleurrijk boek, dat niet gaat over problemen en beperkingen, maar juist maar over mogelijkheden en kansen die er zijn als je een gehoorverlies hebt. Vervolgens volgde in samenwerking met Renske Douwes Dekker Gebaren met Lotte & Max, een uniek schuif- en beweegboek in de Nederlandse Gebarentaal met bijpassende DVD.
Op kantoor werd het ondertussen steeds drukker. Opdrachten en collega`s volgden. Daphne, Sandra, Akke en Lora als vaste medewerkers en met een uitbreidend netwerk van samenwerkende partners en specialisten. Met en zonder gehoorverlies, want we hechten veel waarde aan ervaringsdeskundigheid. Velen zijn hier vandaag aanwezig. Samen met deze mensen ontwikkelden we de eerste papieren uitgaven van Doof.nl. Niet met als doel om Doof.nl ook offline een plekje te gunnen, maar om `fingerspitzengefühl` te krijgen met de exercitie van het uitgeven. Dat we een eigen magazine op de markt wilden brengen was al duidelijk, maar de wijze waarop en het juiste moment van lancering nog niet. Dit heeft te maken met kwaliteit, de subtiliteiten die daarbij horen, de details die er toe doen en uiteraard de juiste toon.
Wat betreft het moment van lancering hebben we de schijn tegen. Gedrukte media staat al langere tijd in toenemende mate onder druk. En dan handelend over een onderwerp dat op weinig empathie kan rekenen in de samenleving. Een hoorprobleem wordt immers nog vaak geassocieerd met grote, saaie en in steunkousenkleurige hoortoestellen. Gelukkig zijn we gewend om contrair te handelen en geloven we in onze ambities. Daarnaast vinden we het belangrijk om mooie en tastbare producten te maken. Gezien de grote steun die we krijgen van medewerkers, samenwerkende specialisten, adverteerders, relaties, abonnees van het eerste uur – en de grote aanwezigheid vandaag staan we daarin niet alleen! Daarom hebben we dit feestje georganiseerd, om jullie allemaal te bedanken voor jullie medewerking en vertrouwen.
Alhoewel er veel mensen betrokken waren bij het eerste nummer, willen we drie mensen in het bijzonder bedanken, namelijk onze medewerkers Daphne, Akke en Lora. Want plannen maken is één ding, maar dankzij deze medewerkers hebben we nu echt een prachtig magazine in handen. We willen jullie graag uitnodigen op het podium om bloemen in ontvangst te nemen en het magazine officieel te onthullen!
Hoofdredacteur Daphne Hilhorst, eindredacteur Akke Zwart en art director Lora van Rijn ontvangen alle drie een bos bloemen en onthullen vervolgens de cover van het eerste nummer van Gezond Gehoor.
Het eerste nummer van Gezond Gehoor is een feit. Alle aanwezigen kunnen genieten van de familievoorstelling `Het mooiste geluid van de wereld` waarin de geluidenjagers Mulder&Mulder op zoek gaan naar het mooiste geluid van de wereld.
.
Karin Ursinus bedankt de broers Mulder&Mulder voor hun prachtige voorstelling en nodigt alle aanwezigen uit om samen het glas te heffen op het nieuwe magazine.
Benieuwd naar Gezond Gehoor? Op www.gezondgehoor.nl vindt u alle informatie over het magazine. Ook leest u hier alles over de mogelijkheid tot het nemen van een abonnement of het plaatsen van een advertentie.
Fotografie: FM Fotografie
Reacties