Gesproken taal gouden oplossing voor kinderen met CI?
Donderdag 13 september 2012 promoveert Karin Wiefferink in Leiden op haar onderzoek `Cochlear Implants in children: Development in interaction with the social context'. De conclusie van haar onderzoek is dat de taalontwikkeling van kinderen met een cochleair implantaat (CI) die alleen gesproken taal leren sneller verloopt dan die van kinderen met een CI die ook gebarentaal leren. Het lijkt een campagne te zijn voor het kamp van het orale onderwijs.
Eentalige omgeving lijkt beter voor gesproken taalontwikkeling
Wiefferink’s onderzoek vergeleek de taalontwikkeling van Vlaamse kinderen met een cochleair implantaat (CI) en Nederlandse kinderen die opgroeiden in een tweetalige omgeving waarin ze zowel gesproken als gebarentaal leerden. Uit het onderzoek bleek dat de gesproken taalontwikkeling van de Vlaamse kinderen sneller verliep dan die van de Nederlandse kinderen. Opvallend was dat de gebarentaal van Nederlandse kinderen zich nauwelijks nog ontwikkelde als ze eenmaal een CI hadden. Bovendien ontwikkelden Nederlandse kinderen na verloop van tijd een voorkeur voor gesproken taal. Deze resultaten suggereren dat een eentalige omgeving beter is voor de taalontwikkeling dan een tweetalige.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Een tweede onderzoek uit het proefschrift laat zien dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met een CI trager verloopt dan die van normaal horende kinderen. Opvallend was dat de taalontwikkeling daarbij een beperkte rol speelde. Een mogelijke verklaring is dat CI-kinderen minder meekrijgen van wat er in hun directe omgeving gebeurt, omdat het moeilijk voor ze is om gesprekken te volgen in een rumoerige omgeving. Wiefferink: `De toegang tot de sociale omgeving lijkt dus van belang voor de emotionele ontwikkeling.’
Naar betere zorg
Volgens de onderzoeker is het essentieel dat gesproken taalontwikkeling van kinderen zoveel mogelijk individueel te stimuleren. `Omdat jonge kinderen de meeste tijd met hun ouders doorbrengen, is het dus ook belangrijk om ouders te leren hoe zij hun slechthorende kind kunnen helpen bij het leren herkennen van en het leren omgaan met emoties,’ legt Wiefferink uit.
Tweede CI werkt positief
Het plaatsen van een tweede CI lijkt ook positieve effecten te hebben op de taalontwikkeling. Met twee CI’s is het makkelijker om spraak te verstaan in een omgeving waar meer geluiden zijn. Dit verruimt de mogelijkheden voor incidental learning. Het College voor Zorgverzekeringen heeft begin september besloten om voor kinderen tot 5 jaar ook een tweede CI te vergoeden. Tot op heden werd slechts een CI vergoed.
Promotie
Mw. C.H. Wiefferink `Cochlear Implants in children: Development in interaction with the social context’
Datum: donderdag 13 september 2012
Tijd: Aanvang 15:00 uur
Faculteit: Sociale Wetenschappen
Locatie: Academiegebouw
Promotoren: Prof.dr. C.Rieffe en prof.dr. J.H.M. Frijns
Bron: Universiteit Leiden
Reacties