Geen crisis voor hoorwinkels
DEN HAAG – Door de vergrijzing gaan hoorwinkels gouden tijden tegemoet. Als het hoortoestel tenminste in de basisverzekering blijft.
Crisis of geen crisis, de afgelopen vijf jaar groeide de verkoop van hoortoestellen telkens met zeven procent. Geen wonder dat de Rotterdamse investeringsmaatschappij HAL gas geeft en blijft uitbreiden in deze markt. HAL is sinds 2000 eigenaar van Groeneveld Opticiens en Schoonenberg Hoorcomfort. In januari nog werd een Limburgse keten overgenomen, met vijftien hoorwinkels. Inmiddels bezit HAL meer dan duizend hoorwinkels door heel Europa. Schoonenberg heeft nu ruim 200 van de 700 hoorwinkels in ons land in handen.
Treuzelen
Rond duizend euro geven de klanten gemiddeld uit aan een hoorapparaat. In 2001 waren dat er 232.000 voor een bedrag van 236 miljoen euro. Natuurlijk is dat volgens de branche nog lang niet genoeg. Volgens de audiciens zijn er zo’n 1,4 miljoen slechthorenden in Nederland, en 750.000 van hen draagt geen hoortoestel.
Meestal gaat het om ouderen die lang treuzelen voordat ze de gang maken naar de hoorwinkel. Maar de Universiteit van Maastricht becijferde dat ook 200.000 werknemers slechthorend zijn en daardoor drie keer zo vaak moe zijn. Het vreet bij hen energie om te luisteren naar collega’s en energie te verzamelen. Het gevolg is een hoger ziekteverzuim.
Bezuinigingen
Als een donkere wolk hangen bezuinigingen op de ziektekostenverzekering boven de branche. In mei nog bekokstoofde de ‘Kunduzcoalitie’ het plan om hoortoestellen maar helemaal te schrappen uit de basisverzekering. Het kabinet nam dat idee niet over en introduceerde een eigen bijdrage van 25 procent in 2013.
Dat pakt juist gunstig uit voor slechthorenden. Nu wordt slechts 510 euro vergoed, voor duurdere toestellen moet de klant (of diens verzekering) bijbetalen. De meeste mensen doen dat en betalen gemiddeld 500 euro bij. Volgend jaar zijn ze voor het zelfde toestel minder kwijt, ze hoeven maar een kwart te betalen, dus 250 euro. Het kabinet rekent erop dat de ziekteverzekeraars de prijzen omlaag onderhandelen bij de audiciens.
Wie uiteindelijk wel de stap zet over de drempel van de hoorwinkel, doet er goed aan meerdere audiciens te bezoeken. De Consumentenbond test met enige regelmaat de kwaliteit van de adviezen die audiciens geven. En die willen nogal eens verschillen. Ook blijken sommige audiciens hardhorend, ze luisteren slecht naar wat de klant wil.
Bron: Nederlands Dagblad
Reacties