Formule 1-coureur geeft groen licht aan Hear the World
Met de Britse Formule 1-coureur Jenson Button, is een nieuwe naam toegevoegd aan de lijst met beroemdheden die hun steun hebben uitgesproken voor Hear the World. De wereldwijde campagne om meer mensen bewust te maken van het belang van een goed gehoor.
De coureur uit het team van McLaren, die in 2009 wereldkampioen Formule 1 werd, voegt zijn naam hiermee toe aan een lijst met indrukwekkende namen, waaronder Take That, Jude Law, Elle MacPherson en Annie Lennox. Muzikant en campagnefotograaf Bryan Adams legde hen allemaal vast in de bekende Hear the World pose: met een hand achter het oor, om het bewuste horen over te brengen. Met vijftig prominente beroemdheden die zich allemaal inzetten om meer mensen bewust te maken van het belang van een goed gehoor, is Hear the World een van de grootste gezondheidscampagnes die ondersteund worden door beroemdheden.
Kwaliteit van leven
Button: `Het vermogen om goed te horen en in contact te zijn met de wereld om ons heen, is van groot belang voor de kwaliteit van ons leven. Toch weten veel mensen niet aan welke risico`s ze hun gehoor elke dag blootstellen. Het is van groot belang dat mensen begrijpen hoe belangrijk het is om nu je gehoor te beschermen om gehoorbeschadiging later te voorkomen. Iets waar ik me in mijn werk heel bewust van ben.`
In de cockpit van een Formule 1 racewagen kan het geluidsvolume oplopen tot 140 decibel. Alle coureurs gebruiken speciale oorbescherming om zich niet onbeschermd bloot te stellen aan dat aanzienlijke geluidsniveau. Button vervolgt: `Ik vertrouw compleet om mijn gehoor om ervoor te zorgen dat ik optimaal presteer, ondanks het heftige geluid dat gepaard gaat met de motorsport. Of het nu gaat om het afstellen van de motor of het communiceren met teamgenoten op de baan. Gehoorbescherming is essentieel om een goed gehoor te behouden.
Als muziek in de oren
Ook toeschouwers bij een Formule 1 race krijgen hoge geluidsniveaus te verduren met het geluid van de motoren. Zelfs op een afstand van vijftien meter bereikt het geluid nog niveaus tot 125 decibel. Alexander Zschokke, bestuursvoorzitter van `s werelds grootste fabrikant van hoorhulpmiddelen Phonak, voegt daaraan toe: `Het brullende geluid van de motor klinkt als muziek in de oren van veel Formule 1-liefhebbers. Gehoorbescherming is iets waar men pas later aan denkt, wat ernstige gevolgen kan hebben voor het gehoor. Want blootstelling aan een geluidsniveau van 100 decibel of hoger, zelfs al is het maar voor vijftien minuten, kan onomkeerbare gehoorschade tot gevolg hebben.`
In Nederland hebben naar schatting zo`n 1,5 miljoen mensen een verminderd gehoor. Ondanks dat er tegenwoordig een breed scala aan geavanceerde hoorhulpmiddelen is, duurt het gemiddeld zeven jaar voor de hulp van een professional wordt ingeroepen. Terwijl onderzoek heeft aangetoond dat onbehandeld gehoorverlies aanzienlijke negatieve invloed kan hebben op iemands sociale, emotionele en psychische welzijn.
Over Hear the World
Hear the World is in 2006 opgericht door hoortoestellenfabrikant Phonak en heeft als doel meer mensen bewust te maken van het belang van een goed gehoor. Dit initiatief vraagt aandacht voor de sociale en emotionele aspecten die het gevolg kunnen zijn van een verminderd gehoor en voor de mogelijkheden die er zijn bij gehoorverlies.
In het kader van Hear the World, heeft Phonak de Hear the World Foundation opgericht. Een non-profit organisatie om de kwaliteit van leven van mensen met een gehoorverlies te verbeteren en om wereldwijd gelijke kansen voor hen te stimuleren. Om dit te bereiken stelt de Hear the World Foundation financiële en technische middelen ter beschikking.
Kijk voor meer informatie over Hear the World, de ambassadeurs en advies over gehoorbescherming op www.hear-the-world.com.
Reacties