Even bellen met Hans van Pagée
Het is vrijdagochtend 17 mei. We bellen even met Hans van Pagée, voorzitter van GAIN, de Nederlandse Vereniging van fabrikanten van hoorhulpmiddelen.
Goedemorgen meneer van Pagée, als voorzitter van de GAIN heeft u ongetwijfeld veel te maken met het nieuwe vergoedingssysteem. Wat is uw visie daarop?
‘Het verkrijgen van hoortoestellen verliep tot eind vorig jaar vrij soepel. Verzekerden konden aanspraak maken op hoortoestellen voor een bedrag van ongeveer € 500,- per hoortoestel. Indien zij meer geavanceerde toestellen wilden hebben, dan kon dat. Verzekerden maakten ruimschoots gebruik van hun keuzevrijheid voor betere hoortoestellen ook al moesten zij de extra kosten uit eigen zak betalen. Dit betrekkelijk eenvoudige systeem had gemakkelijk kunnen worden voorzien van de functionele aanspraak, die er overigens voor een groot deel, zij het niet gestructureerd, al was en ook de beoogde bezuinigen waren met dit systeem vrij gemakkelijk realiseerbaar.’
Maar zo is het niet doorgevoerd?
‘Nee, dit eenvoudige systeem moest er aan geloven. Beleidsmakers houden niet van eenvoud. De functionele aanspraak wordt nu formeel en rigide ingevoerd met als gevolg dat de zorgverzekeraar bepaalt welke hoortoestellen goed genoeg zijn. Ook het vergoedingssysteem moest anders. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) ging voortvarend aan de slag en realiseerde een toewijzingssysteem voor hoortoestellen met in de praktijk dramatische gevolgen. Ook en vooral voor de verzekerden. Zonder het te weten, doen zij mee aan een medisch experiment, met een soort black box die hoortoestellen te voorschijn tovert die niet al te veel kosten. Het systeem dat uitgaat van discutabele uitgangspunten is onnodig gecompliceerd en kostbaar en mist een robuuste basis voor een verantwoorde evaluatie en verbetering.’
Wat is volgens u het grootste gevolg van het nieuwe systeem voor de consument?
‘Het ZN-systeem biedt geen keuzevrijheid voor betere – meer geavanceerde – hoortoestellen dan het systeem bepaalt .Verschaling van hoorzorg is het gevolg, met name omdat het ZN-systeem in de praktijk niet verder komt dan hoortoestellen uit klasse 3. Een toestel van weliswaar goede kwaliteit, maar nog lang niet met een geavanceerde eigenschappen waarmee in moeilijke en uiteenlopende luisteromstandigheden mensen met hoorprobleem kunnen functioneren.’
Denkt u dat het nieuwe systeem een kans verdient?
‘Bij zorgverzekeraars heeft GAIN een pleidooi gehouden om terug te gaan naar de tekentafel voor een robuuste basis. Eén van de onjuiste uitgangspunten van het ZN-systeem voor de toewijzing van hoortoestellen is dat de indeling van hoortoestellen is gebaseerd is op afzonderlijke features van deze producten. Dit is geheel in strijd met een van de conclusies van het in opdracht van CVZ uitgevoerde onderzoek door een aantal vooraanstaande audiologen (Compensatie voor verminderd horen, Dreschler c.s. 2009) waarin onder meer wordt gezegd dat innovatie van hoortoestellen tot gevolg heeft dat hoortoestellen complexe signaalbewerkers zijn geworden die moeilijk te kwalificeren zijn aan de hand van hun features. Daarbij schiet het ZN-systeem ook nog steeds tekort in het geven van transparantie en heeft nog steeds niet aangetoond dat het verantwoord is. Dus nee, wat mij betreft zijn de uitgangspunten en gevolgen voor de consument van het nieuwe vergoedingssysteem dusdanig discutabel dat het wat mij betreft geen kans verdient. Het verbaast mij dan ook dat audiologen, patiëntenverenigingen en zelfs een aantal audiciens dit systeem hun onvoorwaardelijke support geven.’
Heeft u de komende tijd nog activiteiten op het programma staan die hiermee te maken hebben?
‘Jazeker, wij blijven ons op een constructieve manier inzetten voor een effectieve manier om de functionele aanspraak in te voeren. De functionele aanspraak van de verzekerde, niet te verwarren met functioneel voorschrijven, gaat over het realiseren van de wensen van de klant en die komen in het ZN-systeem onvoldoende tot hun recht.’
Bedankt voor uw reactie. De redactie van Doof.nl wenst u een fijn weekend en veel succes met uw pleidooi voor verbeteringen in het systeem.
Reacties