Evaluatie tekst- en beeldbemiddelingsdienst (KPN Teletolk)
Onderzoeksbureau KWINK groep is op zoek naar dove en slechthorende mensen en mensen met een spraakbeperking die uiterlijk 27 april een online vragenlijst willen invullen.
Bellen: hoe doe jij dat?
Als je slechthorend of doof bent en je wilt bellen, hoe doe je dat dan? Een telefoontje naar bijvoorbeeld de huisarts is niet altijd mogelijk. KWINK groep onderzoekt hoe dove en slechthorende mensen en mensen met een spraakbeperking contact hebben met instanties (bijvoorbeeld de huisarts, de Belastingdienst of DUO) en familie en vrienden. Ook onderzoekt KWINK groep hoe mensen die gebruikmaken van KPN Teletolk (ook wel de ‘tekst- en beeldbemiddelingsdienst’) deze dienst ervaren. De onderzoekers zijn benieuwd naar jouw mening en ervaringen!
Er zijn twee manieren om je mening en ervaringen te delen:
- Door deelname aan de schriftelijke vragenlijst. Het invullen van de enquête duurt maximaal 10 minuten en de antwoorden worden vertrouwelijk behandeld. Vul de schriftelijke vragenlijst hier in. De deadline voor invullen is 27 april 2022.
- Is het invullen van een schriftelijke vragenlijst voor jou niet toegankelijk? Dan kun je deelnemen aan een online groepsgesprek via Microsoft Teams met een tolk Nederlandse Gebarentaal (NGT). Die gesprekken zijn op 15 april tussen 13:00 en 14:30 en op 26 april tussen 12:00 en 13:30 uur. Aanmelden voor een groepsgesprek? Klik dan onderaan de eerste pagina van de vragenlijst op ‘Volgende’ en geef aan dat je wilt meedoen met het groepsgesprek.
De uitleg van deze vragenlijst is ook vertaald naar Nederlandse Gebarentaal:
Waarom dit onderzoek?
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat wil weten of de tekst- en beeldbemiddelingsdienst (KPN Teletolk) heeft bijgedragen aan meer gelijkwaardige toegang tot telefonie voor dove en slechthorende mensen en mensen met een spraakbeperking. Daarom heeft het ministerie het onderzoeksbureau KWINK groep gevraagd de bemiddelingsdienst te evalueren. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om de dienst te verbeteren.
Reacties