Bijzondere leerstoel Ondersteunde Communicatie voor 5 jaar verlengd
De bijzondere leeropdracht Ondersteunde Communicatie van prof. dr. Hans van Balkom aan de Radboud Universiteit Nijmegen is verlengd voor een periode van 5 jaar. Met deze leerstoel onderzoekt Van Balkom de mogelijkheden en effectiviteit van ondersteunde communicatie voor mensen met een meervoudige handicap.
Sinds 1 oktober 2010 is Hans van Balkom bijzonder hoogleraar ‘Ondersteunde Communicatie voor mensen met meervoudige beperkingen’ aan de Radboud Universiteit Nijmegen. De leerstoel was voor een periode van drie jaar geïnstalleerd. De facultaire commissie voerde een positieve evaluatie uit van de wetenschappelijke activiteiten van prof. Hans van Balkom gedurende de afgelopen drie jaar. Dit leidde tot een verlenging van 5 jaar van de bijzondere leerstoel. De leerstoel is een initiatief van de BOSK, de vereniging van en voor ouders van gehandicapte kinderen en (jong)volwassenen met een handicap. De bijzondere leerstoel wordt inhoudelijk en financieel ondersteund door Koninklijke Kentalis en de Stichting Milo.
Belang van onderzoek
Het verlengen van de bijzondere leerstoel Ondersteunde Communicatie is goed nieuws voor de ruim een half miljoen mensen in Nederland, die vanwege een beperking, ongeval of ziekte belemmering ondervinden in het begrijpen, verwerken en uiten van spraak, schrift of gebarentaal. Het onderzoek naar ondersteunde communicatie leidt tot nieuwe werkwijzen en hulpmiddelen waardoor deze mensen beter kunnen participeren in de samenleving. De afgelopen drie jaar deed Hans van Balkom onder andere onderzoek naar de manieren waarop kinderen met een verstandelijke en doof-verstandelijke beperking taal verwerven en leren lezen.
Komende jaren
In de verlengingsperiode gaat het accent liggen op kennisoverdracht naar de praktijk en op onderzoeksonderwerpen zoals ondersteunde lees-leerontwikkeling voor dove kinderen met een verstandelijke beperking en ondersteunde communicatie voor meertalige kinderen met een meervoudige beperking.
Ondersteunde communicatie
Ondersteunde communicatie omvat gebarensets en gebarensystemen, pictogrammen of grafische symbolen, tastbare verwijzers, traditionele hulpmiddelen (schriften, borden, mappen), app’s en computerprogramma’s, technische en computer-gebaseerde toepassingen (bijvoorbeeld spraakcomputers en tablets, virtuele leeromgevingen).
Kentalis in het kort
Kentalis is dé specialist op het gebied van diagnostiek, zorg en onderwijs voor kinderen, jongeren en volwassenen met beperkingen in horen of communiceren. Zij zijn doof, (ernstig) slechthorend of doofblind. Of zij hebben moeite met taal en spraak, mogelijk in combinatie met autisme. Sommigen hebben bijkomende beperkingen, motorische problemen of een andere thuistaal. Wij willen dat zij zo goed mogelijk kunnen meedoen aan onze samenleving. Daarom investeren wij onder andere in expertise-ontwikkeling om te ondersteunen in de specifieke communicatiebehoeften van onze klanten.
Bron: www.kentalis.nl
Reacties