Beelddenkend leren helpt taalachterstand voorkomen
Sommige kinderen kunnen niet goed overweg met de lesstof in tekst, maar zijn heel goed in het denken in plaatjes. Dit kan op school tot leerproblemen leiden. Beelddenkend leren is een manier om deze kinderen extra te ondersteunen.
Als kind hoor je de woorden en zinnen wel, maar je kunt er niks mee. Ze blijven niet hangen, ze betekenen niks en zijn moeilijk te verwerken. Deze kinderen maken altijd de vertaalslag naar beelden, dit gaat bijna automatisch. Beelddenken, heet dat. Wanneer je tekst in je hoofd omzet naar plaatjes. Gerko van Olst, coach en zelf ook beelddenker, stuitte al op jonge leeftijd op dit probleem. Hij liep erdoor een leerachterstand op. De woorden en zinnen van een tekst bleven maar moeilijk in zijn geheugen hangen.
Reguliere lesstof
Nu jaren later en een carrièreswitch van jurist naar coach verder, heeft Van Olst onlangs een specialistische opleiding afgerond, waarbij hij beelddenkende kinderen beter kan helpen. De reguliere lesstof vertaalt hij naar beelden. In een interview zegt hij: ‘Als kind wist ik niet dat ik een beelddenker was. En mijn ouders al helemaal niet. Er was geen aandacht voor in die tijd. Van dyslexie had ook nog niemand gehoord. Op school was lezen en spelling een ramp. Maar ik ben er uiteindelijk wel doorheen gerold.’
Auditief digitaal vs visueel cognitief
De meeste mensen leren auditief digitaal, dus via het gehoor. Slechts 5% leert visueel. Bij beelddenken verwerken mensen op een andere manier de informatie. Beelddenken wordt ook wel ruimtelijk denken of de visuele cognitieve stijl genoemd. Beelddenkers hebben constant plaatjes in hun hoofd. Letters en woorden zijn een obstakel en er wordt onmiddellijk geprobeerd dit om te zetten in plaatjes. Beelddenkers willen graag het grote geheel zien. Zij associëren veel en zoeken direct naar de oplossing. Beelddenkende kinderen lijken op school vaak ‘afwezig’ en ze hebben een groot inlevings- en doorzettingsvermogen. Leerkrachten kunnen de vinger niet op het probleem leggen, wat zich meestal in groep 3 manifesteert wanneer zij beginnen met leren lezen en schrijven. In het onderwijs stuiten beelddenkende kinderen vaak op leerproblemen en er ontstaat een achterstand.
Van Word-document naar jpeg
Van Olst wil deze kinderen graag helpen door de woorden in de lesstof te vertalen naar plaatjes. ‘Ik maak gebruik van de woordpakketten die worden gehanteerd op de basissschool. Ik zet die woorden om in beelden. Ik zeg altijd voor de grap tegen de kinderen: ‘We maken van een Word-documentje een jpegje.’ Kinderen lezen wel het woord trottoir, maar in hun hoofd ontstaat een plaatje van een stoep. Bij woorden als de, het of een gaat het helemaal mis. Die woorden kennen geen beeld. Dat zijn in hun ogen nietszeggende woordjes en slaan ze dus ook niet op.’
Aandacht
Door het vertalen van de woorden naar beelden, helpt Van Olst het kind de lesstof op te slaan, te verwerken en te onthouden. ‘Als ze eenmaal dit kunstje doorhebben, dan kunnen ze verder op school’, vertelt hij. Beelddenkend leren is nog relatief onbekend. Van Olst gaat in zijn woonplaats Heerde binnenkort alle basisscholen langs om het begrip meer onder de aandacht te brengen.
Meer informatie
Wil je meer weten over beelddenken? Op de site van de Stichting Beelddenken vind je informatie over dit fenomeen, maar ook tips, ervaringen en oefeningen. Klik hier voor meer informatie over coach Gerko van Olst.
Gebaseerd op: De Stentor
Reacties