Anders doof zijn
Een nieuw perspectief op dove kinderen
Jaarlijks worden in Nederland ongeveer 100 kinderen doof geboren of zij worden doof voor het derde levensjaar. Deze kinderen noemt met ‘prelinguaal doof’. Dat wil zeggen: zij worden doof voordat zij zich een taal eigen gemaakt hebben. Natuurlijk kunnen deze kinderen wel een visuele taal leren: gebarentaal. Het doof zijn hindert deze kinderen eigenlijk niet in de verwerving van een taal. De term ‘prelinguaal’ doof lijkt dus niet correct te zijn.
Corrie Tijsseling pleit voor erkenning van de gebarentaal als volwaardige taal. Zij geeft aan dat een optimale opvoeding van vroegdove kinderen gericht is op visuele ontwikkeling. Horende ouders die optimaal willen opvoeden moeten gaan erkennen dat zij niet genoeg weten over doofheid en doofzijn, daarom zullen ze een deskundige moeten inschakelen.
Ook de overheid heeft een belangrijke rol: het dovenonderwijs heeft een kritische inspectie nodig en daaruit voortvloeiend een dwingend ingrijpen. Verder moet van overheidswege ‘communicatieve mishandeling’ gelijkgesteld worden aan fysieke, psychische en emotionele mishandeling. Daarnaast moet de overheid het recht van dove kinderen op onderwijs in gebarentaal erkennen en wettelijk vastleggen.
DOELGROEP:
Studenten dovenstudies, ouders van dove kinderen, anderen die geïnteresseerd zijn in de dovenproblematiek
OVER DE AUTEUR:
Corrie Tijsseling studeerde pedagogiek aan de Universiteit van Utrecht. Ze specialiseerde zich in Theoretische en Historische Pedagogiek. Ze is nu bezig met haar promotieonderzoek betreffende hetzelfde onderwerp. Corrie Tijsseling is doof.
ISBN: 9077822119 – W • circa 130 blz. • 16 x 24 cm
Prijs: circa c 22,50 • NUR-code: 849 • EAN-code: 9789077822111
Dit boek verschijnt in november 2005
Bron: van Tricht Uitgeverij
Reacties