112 voor doven en slechthorenden is vernieuwd

16-02-2015 algemeen

Sinds vandaag is het alarmnummer 112 beter bereikbaar voor doven en slechthorenden. Doven en slechthorenden kunnen via speciale software op hun computer, tablet en smartphone 24 uur per dag op een betrouwbare manier tekstbellen met de alarmcentrale. De gesprekken verlopen sneller en de alarmcentrale heeft toegang tot meer gegevens waardoor zij in noodsituaties de beller beter kunnen helpen.

Wanneer bel je 112?
Bij een levensbedreigende situatie of wanneer je getuige bent van een misdrijf, bel je het alarmnummer 112. Bijvoorbeeld na een verkeersongeluk, bij brand of wanneer iemand inbreekt. Dan telt elke seconde. De 112-alarmcentrale stuurt dan onmiddellijk de juiste hulp. Bijvoorbeeld de brandweer, de politie of een ambulance.

Alarmnummer 112 bellen met Signcall
Ben je doof of slechthorend en heb je spoedeisende hulp nodig? Dan kun je met speciale software vanaf je computer, tablet of smartphone bellen met het alarmnummer 112. Met de software kun je bellen via tekst, spraak én beeld. Dit noemen ze ook wel Total Conversation. Op dit moment is Signcall de enige aanbieder van deze software in Nederland.

Sinds vandaag is 112 voor doven en slechthorenden vernieuwd. Door de vernieuwing is 112 beter bereikbaar. Ook kan de medewerker van de 112-centrale zien wie er belt en wat het adres van de beller is. Let op: de 112-centralist kan alleen het adres van de beller zien als hij hiervoor toestemming heeft gegeven. Als de beller hiervoor toestemming geeft, dan kun hij in geval van nood beter geholpen worden.

Vergoeding door zorgverzekeraar
Ben je doof of slechthorend en wil je hier ook gebruik van maken? Neem dan een Signcall-abonnement. Het abonnement wordt meestal volledig vergoed door de zorgverzekeraar. Het valt ook niet onder het eigen risico. Het gebruik van deze software is dan dus gratis.

Signcall is momenteel de enige aanbieder die deze unieke en betrouwbare oplossing – in samenwerking met de politie – levert. Wil je ook gebruikmaken van 112 via Signcall? Vraag dan direct een abonnement aan. Signcall regelt de aanvraag met je zorgverzekeraar en helpt bij de installatie. Zo kunt je 24 uur per dag bellen met 112, ook als je onderweg bent. En met een Signcall-abonnement kun je ook gebruikmaken van de tekst- en beeldbemiddelingsdienst KPN Teletolk.

Hoe werkt 112 bellen met Signcall?
Als je 112 belt via Signcall en de 112-centralist neemt op, dan zie je als beller direct deze vraag: ‘Alarmcentrale 112, wilt u politie, brandweer of ambulance?’. Geef aan welke hulpdienst nodig lijkt te zijn en vertel ook:

  • wat er aan de hand is;
  • waar er hulp nodig is.

Mensen die via Signcall bellen naar 112 kunnen zelf spreken of typen om informatie door te geven aan de 112-centralist. Ze kunnen er ook voor kiezen om dit te combineren door bijvoorbeeld zelf te spreken en belangrijke informatie te typen, bijvoorbeeld de locatie. De 112-centralist hoort of leest wat de beller zegt en antwoordt altijd door te typen. De centralist blijft aan de lijn en regelt in overleg met de meldkamer in de regio dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd.

Voordelen van de verandering

  • 24 uur per dag op een betrouwbare manier tekstbellen met 112;
  • gesprekken gaan sneller: de beller en 112-centralist kunnen nu gelijktijdig typen;
  • betere hulpverlening: de 112-centralist weet wie er belt, kan eventueel terugbellen en kan het adres van de beller zien (als de beller hier toestemming voor gegeven heeft).

Meer informatie op de website van de Rijksoverheid.


Reacties

Er is 1 reactie Bekijk

Fran

Dus als je een hanicap hebt kan je dus betalen voor een service die voor de niet gehandicapte gratis. 112 is er voor om levens bedreigende situaties te melden of te vermijden.
Vreemde gang van zaken, discriminatie dus.
Deze dienst zou door de overheid ter beschikking moeten worden gesteld.

Beantwoord

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.