1 miljoen Nederlanders kampen onbewust met gehooraandoening
Nederland telt ongeveer 1,5 miljoen slechthorenden, waarvan ruim een miljoen mensen niet weten dat zij een gehooraandoening of gehoorschade hebben. Beschadiging treedt op bij steeds lagere leeftijd. Zo lopen 20.000 jongeren jaarlijks gehoorschade op door blootstelling aan harde geluiden van muziekspelers en evenementen. In het kader van de Week van het Oor 2009 geeft Reader´s Digest daarom in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS) en de Nationale hoorstichting een hoorspecial uit om aandacht te vragen voor het onderschatte hoorprobleem van Nederlanders.
Vrijwel iedereen heeft het wel eens meegemaakt: een hoge piep of een hard gegons in de oren, na een concert, een dag klussen of zomaar ineens. Meestal is het geluid slechts tijdelijk. Bij ruim een miljoen Nederlanders verdwijnt het echter niet en zo´n 100.000 mensen ervaren zelfs voortdurend ‘lawaai in het hoofd’. Meestal zijn het schijngeluiden die zonder aanleiding ontstaan en in de hersenen de betekenis van geluid meekrijgen. Zeker als geen definitieve diagnose wordt gesteld, gaan mensen dikwijls aan zichzelf twijfelen, wat kan leiden tot psychosociale problemen. Een diagnose blijft vaak lang uit, doordat Nederlanders gemiddeld tien jaar rondlopen met gehoorproblemen alvorens actie te ondernemen en naar een specialist te gaan voor een test.
Hoorproblemen blijvend van aard
Een slecht gehoor en last van storende geluiden, hebben een grote weerslag op je leven. De omgang met anderen wordt lastiger, feestjes minder leuk en op het werk is het evenmin een voordeel. Wetende dat gehoorproblemen blijvend zijn, is voorlichting essentieel om schade te voorkomen. “Het is een serieus probleem, dat vaak onderschat of onderbelicht wordt en bovendien steeds jonger optreedt,” vertelt Fred Wolff, Salesmanager van Reader’s Digest. “Als familietijdschrift vonden wij het passen bij onze sociaalmaatschappelijke verantwoordelijkheid om de Week van het Oor te ondersteunen. Hoorproblemen worden enorm onderschat ten opzichte van het oogprobleem en daar moet wat aan gedaan worden. In de hoorspecial – verkrijgbaar tijdens de Week van het Oor – maken we het probleem bespreekbaar en geven we slechthorenden bruikbare tips & tricks.”
Tips die gehoord mogen worden
- Twijfelt u aan uw gehoor? Doe een gehoortest op: www.hoortest.nl.
- Last van hoorproblemen of heeft u plotseling een verslechterend gehoor? Raadpleeg uw huisarts.
- Praktische hoorhulpmiddelen als hoofdtelefoons, licht- en trilwekkers en speciale gsm’s voor slechthorenden, maken het horen gemakkelijker.
- Schakel bij televisieprogramma´s de ondertiteling in via teletekstpagina 888.
- Gebruik in theaters en congrescentra de ringleiding om draadloze geluidsoverdracht naar je hoortoestel te regelen.
Over de Week van het Oor 2009
Het centrale thema van de Week van het Oor 2009 is ‘Zo hoort dat’. Er liggen informatiematerialen bij ruim 550 deelnemende audiciens, KNO-praktijken en audiologische centra in het land. Maandblad Reader’s Digest heeft, in samenwerking met de organisatoren van de Week van het Oor, een speciale aprileditie uitgegeven over het gehoor in een oplage van circa 150.000 exemplaren. Een overzicht van alle deelnemers aan de Week van het Oor 2009 staat op www.weekvanhetoor.nl.
Over Reader’s Digest
The Reader`s Digest Association, Inc., is een internationale media- en marketingonderneming met meer dan 20 merken. Reader’s Digest zorgt voor inspiratie, kennisontwikkeling en entertainment en brengt lezers/website bezoekers over de hele wereld met elkaar in contact. Het concern heeft vestigingen in 45 landen die boeken, tijdschriften, educatieve uitgaven en muziek- en videoproducten uitbrengen in lokale markten. Hiermee heeft Reader’s Digest een totaal klantenbestand van 100 miljoen huishoudens in 79 landen opgebouwd. De onderneming publiceert 92 tijdschriften, waaronder 50 edities van Reader`s Digest, het tijdschrift met de grootste oplage ter wereld, en onderhoudt 65 merkwebsites die 18 miljoen unieke bezoekers per maand genereren. De onderneming verkoopt wereldwijd 68 miljoen boeken, muziek- en videoproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Pleasantville, New York.
Reacties