Spoedeisende hulp nodig? Zo bereik je alarmnummer 112 als je doof of slechthorend bent
Als je spoedeisende hulp nodig hebt, wil je direct in contact komen met alarmnummer 112. Maar hoe bereik je 112 als je doof of slechthorend bent? En wat als je de hulpverleners ter plekke niet kunt verstaan? Met de Tolkcontact-app kun je niet alleen direct in contact komen met alarmnummer 112, je kunt ook direct een tolk op afstand inzetten.
Hoe werkt het?
In de Tolkcontact-app klik je op de knop Alarmnummer 112. Je wordt direct verbonden met de alarmcentrale van 112. Je kunt zelf spreken of typen. De 112-medewerker antwoordt altijd door te typen. De medewerker blijft met je aan de lijn en stuurt de hulpdiensten naar de juiste plek.
Bellen in gebarentaal
Wil je in gebarentaal bellen naar 112? Dat kan ook met de Tolkcontact-app, maar dan via de beeldbemiddelingsdienst KPN Teletolk
Bellen via tekst kan 24 uur per dag. Bellen in gebarentaal kan elke dag tussen 7.00 en 20.00 uur.
Zet een tolk op afstand in
Zijn de hulpverleners gekomen en wil je graag met hen communiceren in gebarentaal? Zet dan een tolk op afstand op je mobiel in, óók dat kan met de Tolkcontact-app.
E-sms
Het is ook mogelijk om via sms contact te hebben met de meldkamer van 112. Dit wordt e-sms genoemd (emergency sms). Een e-sms stuur je via de standaard berichten/sms-app op je telefoon. Hiervoor gebruik je dus niet de Tolkcontact-app.
Lees meer over bellen met 112 als je doof of slechthorend bent of vraag direct te Tolkcontact-app aan.
Reacties
echt handig- dan moet je doodziek of gevallen eerst inloggen in de app- dan heb je natuurlijk het wachtwoord niet bij de hand.
moet makkelijker kunnen- 1 druk op de knop!!!!
met vriendelijke groeten
lida van Esch