‘Met een tolk weten we zeker dat de communicatie goed verloopt’
Het (goed) regelen van geldzaken is niet altijd eenvoudig. En wanneer het mis gaat, en je bijvoorbeeld niet weet hoe je een schuld moet aflossen, dan kan dat voor grote problemen zorgen. Er zijn verschillende manieren om hier hulp bij te krijgen. Voel je een extra drempel bij het inschakelen van hulp omdat je doof of slechthorend bent? Niet nodig! Jan Thomassen van HCT-advies legt uit waarom het tijdig inschakelen van hulp belangrijk is.
Jan en zijn zus vormen samen het kloppende hart van HCT-Advies, gevestigd in Culemborg. ‘Wat wij doen, is mensen helpen wanneer financiële problemen ontstaan. We bieden ondersteuning en vaak lukt het om mensen uiteindelijk schuldenvrij te krijgen’, vertelt Jan. Mensen kunnen door heel veel verschillende oorzaken in de financiële problemen komen. Vaak lukt het om dat zelf op te lossen, en de schulden af te betalen. Maar net zo vaak lukt het niet zelf. Dan ontstaan nieuwe schulden en worden de problemen alleen maar groter. ‘Wij kunnen dan bijvoorbeeld het inkomen beheren. We zorgen dan dat de vaste lasten – huur, gas, water, elektriciteit et cetera – in ieder geval betaald worden. Daarnaast helpen we bij het aanvragen van regelingen, vanuit de gemeente, bepaalde toeslagen die je kunt krijgen en dergelijke. Zo kunnen we voorkomen dat er nieuwe schulden ontstaan.’
Naast de klant
Het is niet zo dat we wat uitzoeken voor onze klanten, ze advies geven en ze het dan verder zelf laten uitzoeken’, gaat Jan verder. ‘Wanneer er sprake is van schuldenproblematiek, begeleiden wij de mensen naar een schuldentraject bij de betreffende gemeente en blijven hier ‘naast lopen’ tot de schulden volledig afgelost zijn. Zo’n schuldentraject kan bijvoorbeeld met een schuldenregeling, via de gemeente. Maar we kunnen ook betaalafspraken maken met de schuldeisers – de personen of instanties waarbij je een schuld hebt lopen. Meestal begeleiden op basis van budgetbeheer. Dan zorgen wij samen met de klant dat het beschikbare geld goed besteed wordt. Maar het kan ook via bewindvoering. Dat verloopt via de rechtbank en zorg ervoor wij meer mogelijkheden hebben te mensen te helpen.
Maatwerk
Jan legt uit dat in Nederland is vaak sprake van een standaard schuldhulpverlening terwijl ze bij HCT-advies liever uitgaan van maatwerk. ‘Iedere situatie is anders en heb je te maken met verschillende mensen en emoties. Wij bieden de mensen, naast de vastgestelde regels vanuit de rechtbank, iets extra’s door de persoonlijke benadering. Soms is een wat hardere aanpak noodzakelijk om de ernst van de situatie bij de mensen duidelijk te maken. En ze te laten inzien dat het zo echt niet verder kan. Echter gaat het in de meeste gevallen altijd in overleg zien de mensen zelf ook dat het anders moet. Het opstarten van schuldenregelingen en de behandeling van aanvragen duren vaak lang. Wij denken dat als instanties beter samenwerken, het sneller kan.’
Ook na afloop nog betrokken
Het werk van Jan en zijn zus stopt niet na afloop van de schuldenregeling. ‘Nee, we blijven dan nog betrokken. Want dat de schulden zijn afgelost, betekent niet dat er geen nieuwe schulden kunnen ontstaan. We helpen de mensen dan om het weer zelf te gaan doen, de financiën, en alles wat daar bij komt kijken. Soms kan dat niet. Als mensen een beperking hebben bijvoorbeeld of Alzheimer hebben of wanneer het risico gewoon te groot is dat mensen toch weer problemen gaan krijgen. Wij laten de mensen niet eerder ‘los’ dan wanneer wij vinden dat ze het zelf weer kunnen doen. Hier ligt meteen een gevaar omdat er vaak wordt gedacht dat ze het wel zelf kunnen maar wij zien dat dit absoluut niet het geval is. In zo’n geval zal de rechter het beoordelen en bepalen of onze hulp nog nodig is of niet.’
Gebarentolk of schrijftolk bij gesprekken
De mensen die door HCT-advies ondersteund worden, zijn heel divers en ze worden allemaal op persoonlijke wijze geholpen, op een manier die bij ze past. Jan weet dat mensen met een beperking soms een extra drempel ervaren bij het aanvaarden van hulp. Maar dat is volgens hem niet nodig. ‘Voor ons is er geen onderscheid, we willen iedereen gewoon goed helpen en problemen oplossen. We vragen dove of slechthorende klanten daarom altijd of we een gebarentolk of schrijftolk moeten inschakelen. Zelf een tolk inschakelen kan natuurlijk ook. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat de communicatie zo goed mogelijk verloopt. We weten dat dat voor de dove klant prettig is, omdat hij of zij in zijn eigen moedertaal kan communiceren. En het is voor ons prettig omdat we zeker weten dat het verhaal van de klant goed begrijpen en dat de klant ons begrijpt.’
‘Kortom, wij hebben een heel mooi beroep waarbij wij vaak dankbare klanten hebben en wij dankbaar werk mogen doen. Echter worden er soms ook impopulaire beslissingen genomen waarbij er pittige discussies kunnen ontstaan. Maar er samen uitkomen doen we altijd!’
Wil je meer weten?
Dan kun je altijd contact met ons opnemen. We leggen je graag uit wat we doen en wat we voor jou kunnen betekenen. Je kunt ons mailen via info@hct-advies.nl of bellen naar 0345-727900. We zijn alle dagen van 9.00 -11.00 uur bereikbaar, met uitzondering van dinsdag. Op mail wordt over het algemeen binnen een uur gereageerd.
Reacties