Prijs hoortoestel daalt – maar is dat wel zo gunstig?
De prijs van veel producten en apparatuur is in de afgelopen jaren alleen maar gestegen. Er is echter een uitzondering: het hoortoestel. In de afgelopen vijf jaar zijn hoortoestellen wel 40% goedkoper geworden. Dat klinkt als iets positiefs, maar is het dat ook?
De sterke prijsdaling van hoortoestellen heeft een aantal oorzaken:
1. Opticien wordt audicien
Oorspronkelijk kon je uitsluitend bij een audicien terecht met gehoorproblemen. Tegenwoordig zijn hoortoestellen echter ook verkrijgbaar bij opticiens. De markt, en dus ook het aanbod, is daardoor groter geworden. Hierdoor daalt de prijs van hoortoestellen.
2. Nieuwe marketingstrategieën
Een uitbreiding van de markt zorgt er ook voor dat aanbieders van een bepaald product opnieuw gaan nadenken over hoe ze hun product het beste aan de man kunnen brengen. Meer aanbod betekent namelijk ook dat de kans dat de klant zijn hoortoestel ergens anders gaat kopen ook groter wordt. De meest in het oog springende marketingontwikkeling m.b.t. hoortoestellen is de vergoeding van de eigen bijdrage van de consument door de hoorspecialist. Door deze tegemoetkoming in de kosten, wordt het bedrag dat je als consument moet betalen lager.
3. Dure modellen worden niet meer vergoed
Vanaf 2013 bemoeien zorgverzekeraars zich met de inkoop van hoortoestellen. De prijsverschillen tussen de toestellen die wel en niet worden vergoed zijn hierdoor steeds groter geworden. Voor een toestel dat wordt vergoed door de zorgverzekeraar betaal je als consument tussen de 150 en 200 euro uit eigen zak, terwijl je zonder vergoeding 1000 tot 1500 euro kwijt bent. Voor consumenten is het daarom vaak aantrekkelijker om een goedkoop toestel mét vergoeding aan te schaffen, dan een duurder toestel zónder.
4. Meer gehoorstoornissen
Volgens het RIVM zal het aantal mensen met gehoorstoornissen de komende jaren alleen maar stijgen, tot wel 48%. Dit komt doordat de groep ouderen in onze samenleving steeds groter wordt. Maar ook het aantal jongeren dat gehoorschade oploopt door het luisteren naar te harde muziek, wordt naar verwachting hoger. Ook dit betekent meer vraag naar hoortoestellen, waardoor de prijs verder daalt.
Eigen bijdrage
Het lijkt een goede ontwikkeling dat hoortoestellen zoveel goedkoper zijn geworden. Maar door de veranderde vergoedingsregels van zorgverzekeraars moet je als consument nog steeds een deel uit eigen zak betalen. Allereerst is er een vaste eigen bijdrage van 25% van de toestelprijs. Of je nu licht gehoorverlies hebt of een complex gehoorprobleem, de verzekering vergoed in alle gevallen 75%. Het aanbod van audiciens en opticiens om de eigen bijdrage voor hun rekening te nemen geldt echter maar voor één toestel. Heb je een hoortoestel aan beide oren nodig, dan betaal je de eigen bijdrage voor het tweede toestel zelf.
Bij twee hoortoestellen van 1000 euro – totaal 2000 euro – vergoed de zorgverzekering dus 75% = 1500 euro. De resterende 25% = 500 euro betaal je zelf. Van de vergoeding van 1500 euro gaat ook nog 385 euro eigen risico voor één toestel af. De verzekering betaalt jou dus in totaal 1115 euro. In de praktijk betaal je dus 885 euro (500 euro eigen bijdrage voor twee toestellen + 385 euro eigen risico voor één toestel) zelf.
Minder keuzevrijheid
Verder mag je, door de inmenging van de verzekeraars, niet verwachten dat je uit alle typen hoortoestellen kunt kiezen. Volgens de regels van de zorgverzekeraars ben je gebonden aan een toestel van je eigen categorie (licht gehoorverlies valt in categorie 1, een complex gehoorprobleem in categorie 5), ook als de toestellen in die categorie je om wat voor reden dan ook niet bevallen.
Daarnaast biedt een audicien die onderdeel is van een keten maar een beperkt aantal toestelmerken. Een vrij gevestigde audicien heeft meestal een groter aanbod, maar geen contract met een verzekeraar. In dat geval kom je als consument niet voor vergoeding in aanmerking.
Zorgplicht
Er bestaat geen standaard hoortoestel dat voor iedereen de beste oplossing is. Wat voor de één goed werkt, is voor de ander juist helemaal niet prettig. Bovendien heeft iedereen andere behoeftes. Ben je bijvoorbeeld musicus, dan zul je vanwege je werk een hoortoestel uit een hogere categorie nodig hebben. Maar wat nu als zo’n duurder toestel niet wordt vergoed?
In dat soort gevallen kun je een beroep doen op de zorgplicht van verzekeraars en een ‘bijzondere hulpvraag’ indienen. Je hebt dan een voorschrift van de audioloog nodig, waarin wordt bevestigd dat je een hoortoestel uit een hogere categorie nodig hebt. Op die manier kom je dan wellicht toch voor vergoeding in aanmerking.
Reacties
In de kop van het artikel staat een vraag die suggereert dat we niet blij met de prijsdaling moeten zijn. Maar dat wordt nergens hard gemaakt. Sterker nog – ik zie niet in wat de stijging van het aantal mensen met een gehoorprobleem voor een negatief effect heeft op de prijs-kwaliteit verhouding. Sterker nog, ik denk dat dit innovatie lucratiever maakt.
Hallo Theo, bedankt voor je reactie. Het artikel is bedoeld om een iets genuanceerder beeld te geven van de kosten van een hoortoestel voor de consument in combinatie met de geldende vergoedingsregels.
Wat betreft de stijging van het aantal mensen met een gehoorprobleem: dit heeft enerzijds tot gevolg dat de markt zich uitbreidt en, zoals je zelf zegt, er wellicht meer innovaties zullen plaatsvinden. Anderzijds zijn er berichten dat bijv. een aanbieder als Specsavers in 2016 en 2017 verlies leed op hoortoestellen. Er worden meer toestellen verkocht, maar de lagere prijzen die zorgverzekeraars voor de apparaten hebben bedongen zijn moeilijk te compenseren.
Dat de toestellen in de afgelopen jaren 40% goedkoper zijn geworden is dus op zich wel positief, maar door de verscherpte regels van zorgverzekeraars krijg je duurdere toestellen minder snel vergoed. Daardoor kan het dus alsnog zijn dat je meer betaalt dan je had verwacht, óf dat je genoegen moet nemen met een minder geavanceerd toestel, terwijl dit voor jouw specifieke gehoorprobleem misschien niet de juiste oplossing is.
Een zelfstandige audicien kan ook gewoon een contract hebben met de zorgverzekering hoor. Sommige zelfstandigen kiezen er zelf voor om geen contract af te sluiten maar dit geld niet in het algemeen.
Beste redactie, bedankt voor je reactie. Je maakt in mijn ogen een denkfout. Dat je hoorapparaten soms niet volledig vergoed krijgt, heeft niets te maken met de prijsdaling van die toestellen. Integendeel, was de prijs niet gedaald dan was je nog duurder uit geweest. Dat specsavers verlies maakt op hoortoestellen, is weer iets anders. Maar ook daarvan kun je niet zeggen dathet slecht is voor consument (ze willen marktaandeel)
De bemoeienis van de zorgverzekeraars heeft de binding tussen fabrikanten-leveranciers en audiciens m.i. verminderd. Ook dat gaf verlaging van de prijs en het gaf ons betere randvoorwaarden voor onafhankelijkheid, maar die moeten we dan wel gaan gebruiken. Natuurlijk kunnen zorgverzekeraars doorschieten, dat moet ook bewaakt, maar ik zie dat nu nog niet.
Vooral wìj moeten ons eens anders gaan opstellen:
Net als bij een verbouwing van je huis of het kopen van een auto moet je m.i. bij 3 verschillende offertes kunnen vragen. Daarvoor hoef je echt niet overal verstand van te hebben, dat heb je van een auto en bij een verbouwing ook niet: je kiest gewoon het beste aanbod uit 3.
Stap 1:
Je vraagt eerst bij je zorgverzekeraar met welke audiciens die een zorgovereenkomst heeft.
Stap 2:
Dan ga je naar 3 audiciens van jouw keuze voor advies: Je vraagt een vrijblijvende offerte inclusief vrijblijvende proefperiode, nazorg en garantie.
Stap 3:
Daarna kies je het gunstigste aanbod. (Zou mogelijk moeten zijn: met een auto mag je ook vrijblijvend een proefrit maken).
Zo krijg je zicht op de onderlinge prijsverschillen die groot kunnen zijn. Ook de adviezen kunnen verschillen.
Deze werkwijze is nu nog niet gewoon en dat ligt aan onszelf: We blijven de oude weg volgen terwijl alles enorm veranderd is. Waarom blijven wij dat eigenlijk doen?