Doven bellen met geschreven tekst
Twee Britse organisaties hebben afzonderlijk van elkaar telefoondiensten voor doven ontwikkeld. Beide diensten zetten telefoongesprekken om in geschreven tekst.
Door Arthur Agterberg
Het Royal National Institute for Deaf people (RNID) brengt volgend jaar Typetalk op de Britse markt. Deze telefoonservice maakt gebruik van de zogenaamde ScreenPhone, een telefoon met een tekstscherm.
Tekstschermpje
Typetalk werkt als volgt. Een dove persoon belt een speciaal nummer en voert daarna het nummer van de te bellen persoon in. Als de ontvanger de telefoon opneemt, wordt een operator van Typetalk aan het gesprek toegevoegd. De operator zet alles wat de horende zegt om in geschreven tekst, dat de dove via een schermpje op de Screenphone kan lezen.
Het telecombedrijf Teletec brengt een concurrerende dienst op de Britse markt genaamd WebCapTel. Deze dienst biedt doven de mogelijkheid om te telefoneren zonder gebruik te maken van een speciale telefoon.
Spraakherkenning
Bij WebCapTel wordt de dove via een website doorverbonden. Een operator luistert naar het gesprek en zet deze met een spraakherkenningssysteem om in tekst. Die wordt afgelezen op een apparaat met internetverbinding (laptop, smartphone of PDA).
Teletec en RNID bieden vergelijkbare diensten waarbij het grootste verschil de kosten zijn. Bellen met Typetalk is even duur als een normaal telefoongesprek, maar de bijbehorende ScreenPhone kost 300 euro. Voor WebCapTel is een speciale telefoon niet nodig, maar de gesprekskosten zijn met anderhalve euro per minuut een stuk hoger.
Bron: Elsevier
Reacties