Inkoopprocedure hoortoestellen Achmea loopt vertraging op
Achmea kan de namen van gecontracteerde aanbieders van hoortoestellen voor 2013 nog niet bekendmaken. Er is door een van de inschrijvers bezwaar aangetekend tegen de voorlopige gunning waarbij drie ketens zijn geselecteerd voor de aanschaf en onderhoud van nieuwe hoortoestellen.
Kwaliteit tegen gunstige prijs
Door afspraken met drie ketens kan Achmea naast kwaliteitsafspraken ook betere afspraken maken over de prijs. Dit heeft een gunstig effect op de eigen bijdrage van 25% die verzekerden wettelijk zelf moeten betalen vanaf 2013.
Marjolein Verstappen, directeur Zorginkoop Achmea “Door met drie ketens samen te werken kunnen we goede kwaliteit voor onze verzekerden garanderen. Ook wordt de markt van hoortoestellen transparanter. Gecontracteerde audiciens hanteren namelijk een keuzeprotocol waardoor de keuze voor een hoortoestel beter wordt. Zo krijgen onze verzekerden het hoortoestel wat het beste past bij hun gehoorprobleem en behoefte en voorkomen we dat een verzekerde een onnodig duur hoorapparaat krijgt”.
Naast een hoortoestel afgestemd op de behoefte van de verzekerde, worden de kosten voor hem bij aanschaf en onderhoud lager. Dit kan oplopen tot een voordeel van gemiddeld 150 euro per jaar voor de verzekerde. Ook kunnen mensen vanaf 16 jaar die een toestel nodig hebben zonder tussenkomst van een huisarts, KNO-arts of audioloog naar een audicien. Dit kan een besparing in doorlooptijd opleveren tot 3 maanden. Alleen als er aanleiding toe is verwijst de audicien door naar een KNO-arts of audioloog.
Nieuwe wetgeving overheid
Vanaf 1 januari 2013 verandert er veel voor mensen die een hoortoestel nodig hebben. De overheid heeft bepaald dat iedereen vanaf 2013 een eigen bijdrage van 25% van de kosten van een nieuw hoortoestel moet gaan betalen. Achmea is voornemens per januari 2013 speciale afspraken te maken met drie ketens voor de aanschaf en onderhoud van nieuwe hoortoestellen.
De definitieve bekendmaking van de namen laat dus nog even op zich wachten, maar de kwaliteitscriteria voor de aanbieders van hoortoestellen, zoals het hebben van het StAr (een door de branche zelf ontwikkeld keurmerk), het hanteren van het keuzeprotocol hoorzorg, een klanttevredenheidscijfer van minimaal een acht en het hebben van een landelijke dekking, blijven gegarandeerd.
Verstappen: “We begrijpen dat de inkoopprocedure niet voor elke zorgverlener positief uitpakt, maar als zorgverzekeraar hebben we de plicht om voor onze verzekerden goede zorg tegen een gunstige prijs in te kopen.”
Bron: Achmea
Reacties